VRAAG: Wat zeggen de Islamitische schriftgeleerden over de volgende kwestie: Wat is de kwestie als men de kiezen door een tandarts laat verwijderen terwijl men vast, en als er in dit geval bloed vrijkomt en de keel bereikt, zal dit dan iemands vasten ongeldig maken, en zo ja, welke kaffārah [boetedoening] zal men dan moeten geven [in ruil daarvoor]?
ANTWOORD:
بسم اللہ الرحمن الرحیم
الجواب بعون الملک الوھاب اللھم ھدایۃ الحق والصواب
In de staat van vasten dient men niet zijn tanden en/of kiezen te laten verwijderen en dat geldt ook voor chirurgische ingrepen in de mond of andere tandheelkundige behandelingen, omdat de kans groot is dat er bloed vrijkomt en daardoor de keel bereikt. Bovendien, als het bloed eruit komt en [de keel heeft bereikt] naar beneden gaat, dan wordt de vasten ongeldig. In dit geval zal er echter geen kaffārah zijn, maar zal alleen de qadā’ van die specifieke vasten vereist zijn, zoals ‘Allāmah Ibn ‘Ābidīn Shāmī, op wie oneindig veel barmhartigheid moge zijn, zegt in Radd al-Muhtār,
مَنْ قَلَعَ ضِرْسَهُ فِي رَمَضَانَ وَدَخَلَ الدَّمُ إلَى جَوْفِهِ فِي النَّهَارِ وَلَوْ نَائِمًا فَيَجِبُ عَلَيْهِ الْقَضَاءُ
“Wie zijn kiezen [d.w.z. tanden] heeft laten verwijderen en er bloed in de keel is gekomen terwijl hij in de staat van vasten was, zelfs als hij in de staat van slaap was, dan geldt [alleen] qadā’ [van dat vasten] als wājib voor hem.”
[Radd al-Muhtār, vol 2, pg 396]
Verder staat er in Bahār-e-Sharī’at dat als er tijdens het vasten een tand/kies op getrokken wordt, en er bloed onder de keel is gekomen, dan is, zelfs als dit tijdens het slapen gebeurde, [alleen] de qadā’ voor dat vasten wājib.
[Bahār-e-Sharī’at, vol 1, deel 5, pg 986].
واللہ تعالی اعلم ورسولہ اعلم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم
کتبہ ابو الحسن محمد قاسم ضیاء قادری
Beantwoord door Mufti Qasim Zia al-Qadiri