Hoe kan ik als vrouw woedoe’ doen en het gebed verrichten op werk? 

Leestijd: 3 minuten
city, street, architecture-4667143.jpg

VRAAG: Wat zeggen de Islamitische schriftgeleerden over de volgende kwestie: Ik zit het met volgende, ik ben een vrouw en werkzaam op een kantoor. Op de plek waar ik werkzaam ben, ondervind ik problemen met het doen van de Masa (het bestrijken met natte handen) van mijn hoofd, de kans bestaat daardoor dat mijn hoofdhaar zichtbaar wordt voor mannen (Ghair-mahram) en ik ondervind ook nog problemen met het wassen van mijn voeten, er is geen geschikte plaats waar ik mijn voeten zou kunnen wassen. Ook voor het verrichten van het gebed ondervind ik problemen, de mogelijkheid bestaat dat (Ghair-mahram) mannen mij zien tijdens het verrichten van het gebed en soms worden de mogelijkheden niet geboden om het gebed te verrichten. Hoe kan ik in deze toestanden het gebed verrichten, begeleid mij aub hierin?

ANTWOORD:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين وعلى اله و اصحابه اجمعين


In Woedoe’ is het bestrijken met natte handen van ¼ deel van het hoofd Fard (verplicht), en het verrichten van Masah(bestrijken met natte handen) over het gehele hoofd is Soennat. Voor een vrouw is het Wadjib (strikt noodzakelijk) om zichzelf te bedekken tegenover een Ghair-Mahram (een persoon die geen Mahram is). Dus, als bij het eraf halen van de hijjab(hoofddoek), voor het verrichten van masah op het gehele hoofd, er een kans bestaat dat de bedekking van een vrouw niet in stand gehouden kan worden tegenover een Ghair-Mahram, dan is het niet nodig om in deze situatie de hijjab eraf te halen. In plaats daarvan kan een vrouw [zonder haar hijab eraf te halen] haar [natte] handen tussen haar hijjab en hoofd plaatsen en op ¼ deel van haar hoofd masah verrichten om ervoor te zorgen dat ze hiermee voldoet aan de Fard (verplicht) vereisten van de Woedoe’. Het nalaten van een Soennat handeling is minder erg dan het nalaten van een Wadjib (Strikt noodzakelijk) handeling. En de regel binnen Fiqh-e-Hanafi is:

“من ابتلی ببلیتین اختار اھونہما”


Als een persoon wordt getroffen door twee problemen, dan dient hij de minste daarvan te kiezen. [Dat wil zeggen van twee kwade zaken moet men bij een gedwongen keuze het minst kwade kiezen].

(الاشباہ والنظائر، الفن الاول، بیان احکام من ابتلی ببلیتین، ادارۃ القرآن، کراچی، ١/١٢٣)

Wat betreft het wassen van de voeten, als er daar (op uw werk) er geen geschikte plaats beschikbaar is, dan kunt u zo’n situatie oplossen door khoeffain (leren sokken) te dragen. Het is toegestaan voor een mokiem (niet reiziger) persoon om één dag en één nacht (maximaal +- 24 uren) masah te verrichten op de khoeffain. Dus voordat u naar kantoor gaat, kunt u in de staat van reinheid (Woedoe’ is verricht), khoeffain dragen. Op kantoor [indien uw Woedoe’ verbreekt] kunt u door het verrichten van de masah op de khoeffain uw Woedoe’ geldig maken. [U kunt hierbij uw voeten uit uw schoenen halen en masah verrichten op uw khoeffain, lees hieronder meer over het gebruik van khoeffain].

(الفتاویٰ الھندیۃ، ج:١، ص:٣٣)

Inzake de vraag dat Ghair-Mahram mannen u kunnen zien tijdens het verrichten van het gebed, kan de oplossing zijn dat u dan een plek zoekt, waarin u niet gezien zal worden en daar het gebed verricht. Als zo’n plek niet gevonden kan worden, dan kijkt waar u wel gemakkelijk het gebed kunt verrichten en verricht u daar het gebed.

“[Namaaz is van alle aanbiddingen het meest belangrijke aanbidding] Zonder een geldige Islamitische reden is het missen van slechts één gebed een grote zonde.”

(رد المحتار، ج:٢، ص:٨)

Als er sprake is van grote beperkingen, waarbij uw werkgever u weerhoudt om het gebed te verrichten, dan kunt u de Soennat en Nafl gebed nalaten en alleen de Fard (verplicht) en Wadjibaat(Strikt noodzakelijke) verrichtten. Dit is beter dan het niet verrichten van het gebed, door op deze wijze de verplichte zaken te verrichten zul je tenminste de zonde van het missen van de Fard (verplicht) niet verkrijgen. Wel wil ik benadrukken dat men hier geen gewoonte van mag maken.

 Allah (تعالى ) is Alwetend.

Beantwoord door:
Muftī Abdus Salaam Misbahi (عفى عنه) & Maulana Naziem Qadri (عفى عنه)

Wij proberen de gemeenschap te voorzien van kennis, zodat zij het gebed op werk kunnen verrichten. Zit u nog steeds met vragen hierover, dan kunt u deze stellen via de volgende website link:

https://vragenoverislam.nl/contact


Wij zullen deze vragen met prioriteit behandelen.

Lees ook:

Delen:
error: Content is protected !!