VRAAG: Wat zeggen de Islamitische geleerden over de kwestie dat ik (de vraagsteller) getroffen ben door een ziekte waardoor mijn keel bloedt en ik soms het bloed in mijn keel (achterste gedeelte van de mond vlak bij de keelholte1) kan proeven. Wordt mijn vasten ongeldig of blijft het geldig?
ANTWOORD:
بسم اللہ الرحمن الرحیم
الجواب بعون الملک الوھاب اللھم ھدایۃ الحق والصواب
Als het bloed blijft stromen en doorloopt tot onder (in) de keel en het bloed is gelijk aan de hoeveelheid van het speeksel of (het bloed is) meer (dan het speeksel), dan zal de vasten ongeldig worden. En als het bloed (qua hoeveelheid) minder is dan het speeksel, maar men kan het proeven in de mond dan zal ook de vasten verbreken. En als het minder was dan het speeksel maar de smaak ervan werd niet geproefd in de mond dan zal de vasten niet verbreken, het is als volgt vermeld in Al-Durr al-Mukhtar:
خَرَجَ الدَّمُ مِنْ بَيْنِ أَسْنَانِهِ وَدَخَلَ حَلْقَهُ يَعْنِي وَلَمْ يَصِلْ إلَى جَوْفِهِ أَمَّا إذَا وَصَلَ فَإِنْ غَلَبَ الدَّمُ أَوْ تَسَاوَيَا فَسَدَ وَإِلَّا لَا، إلَّا إذَا وَجَدَ طَعْمَهُ
Als het bloed van iemands tanden vloeide en in zijn keel kwam, maar niet zijn maag bereikte (dus niet doorslikte) dan verbrak de vasten niet. Als het de maag bereikte (dus wel doorslikte) dan als het bloed meer of gelijkwaardig was aan het speeksel (waarmee het vermengd was) dan zou de vasten verbreken, en als het (bloed) minder was dan het speeksel, maar de smaak ervan werd ervaren (geproefd) in de mond dan zou ook de vasten verbreken, en als de smaak niet werd ervaren (geproefd) [slechts in het geval dat het bloed minder is dan het speeksel] dan zou dit de vasten niet verbreken.
[Al-Durr al-Mukhtar, Boek over het Vasten, Hoofdstuk over de aspecten die de vasten ongeldig maken en niet ongeldig maken, Vol. 3, p. 422].
واللہ تعالی اعلم ورسولہ اعلم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم
کتبہ ابو الحسن محمد قاسم ضیاء قادری
Beantwoord door Mufti Qasim Zia Al-Qadri
- Noot van Mufti Sultan Ahmad Al-Qadri. ↩︎