Is het dragen van een Taweez om je nek toegestaan?

Leestijd: 2 minuten
pexels-photo-8440924-8440924.jpg

VRAAG: Wat zeggen de Islamitische schriftgeleerden over de volgende kwestie: Is het dragen van een taweez om je nek toegestaan?

ANTWOORD:

Ja het is toegestaan om een Tawīdh te dragen.

Qur’an

1. “En Wij hebben in de Koran neergezonden wat een genezing is voor de moslims en een genade – en het vergroot slechts het verderf voor de onrechtvaardigen.”

[Soera Banī Isrā’īl: 82].

2. “O mensen! De vermaning is tot jullie gekomen van jullie Heer en een genezing voor de harten – en leiding en barmhartigheid voor de gelovigen.”

[Surah Yunus: 57]

Aĥadīth

1. Overgeleverd door Sayyidunā ‘Abdullāh Ibn Mas’ūd (rađiyAllāhu ánhu) dat de Profeet (صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم) zei: ‘Maak gebruik van de twee genezingen namelijk de honing en de Koran.’

[Sunnan Ibn Mājah].

2. Amr ibn Shu’ayb rapporteerde van zijn vader, van zijn grootvader dat de Boodschapper van Allah (صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم) zei: ‘Als iemand van jullie een nachtmerrie krijgt, laat hem dan zeggen:

أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ مِنْ غَضَبِهِ وَعِقَابِهِ وَشَرِّ وَمِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَأَنْ يَحْضُرُونِ


‘Ik zoek toevlucht bij de volmaakte woorden van Allah tegen Zijn toorn en Zijn bestraffing en het onheil van Zijn slaven en tegen de verleidingen van de duivels en datgene wat zij brengen’ dan zullen zij hem geen kwaad doen.”

Daarom leerde ‘Abdullāh Ibn ‘Amr deze smeekbede altijd aan zijn volwassen kinderen. Ook schreef hij het op iets en hing het aan de nek van degenen die de puberteit nog niet hadden bereikt.

[Abī Dā’ud en Tirmidhī].

3. Sayyidunā ‘Amr ibn Shu’ayb (rađiyAllāhu ánhu) overlevert dat de Profeet van Allāh (صلى الله عليه وآله وصحبه وسلم) zijn vader en grootvader een smeekbede (Du’ā) leerde die zij lazen voordat zij gingen slapen, om hen te beschermen tegen angst en verdriet… ‘Wij zeiden tegen onze oudere kinderen dat ze deze Du’ā ook moesten reciteren voordat ze gingen slapen. Maar voor de kinderen die nog niet konden lezen, schreven we het op en deden het dan om hun nek.’

[Musnad van Imām Aĥmad].

Geleerden

1. Overgeleverd is dat Sayyidunā Sa’īd Ibn Musayyib (een grote Tābi’i) werd gevraagd over het dragen van Tawīdh, hij zei: ‘Het kan geen kwaad om dat te doen.’

[Muşannaf van Ibn Abī Shaybah]

2. Imām al-Aţā (een Tābi’i en een jurist van Makkah) zei: ‘Het kan geen kwaad om verzen van de Heilige Qur’ān (om de nek) te hangen.’

[Muşannaf Ibn Abī Shaybah]

3. Imām Qurţubī schrijft: “De Tawīdh die verboden zijn, zijn die uit de tijd van onwetendheid (Jāhiliyya) die satanisch en elementen van Shirk bevatten. De Tawīdh die toegestaan zijn, zijn de Tawīdh die smeekbeden van Qur’ān en Soennah bevatten.

[Tafsīr Qurţubī]

4. Allāma Ālūsī schrijft: “Volgens Imām Mālik is het toegestaan om een Tawīdh om de nek te doen die geschreven is met de naam van Allāh. Imām Bāqir verklaarde ook dat het toegestaan is om zulke Tawīdh om de nek van een kind te doen.

[Ruĥ al-Ma’ānī]

Allah (تعالى) weet het beste.

Beantwoord door Mawlana Mohamed Husein Qadri

Vertaald door Maulana Naziem Qadri

Delen:
error: Content is protected !!