VRAAG: Wat zeggen de Islamitische schriftgeleerden over de volgende kwestie: Een vrouw die een kind borstvoeding geeft, mag zij haar vasten verlaten of niet?
ANTWOORD:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين وعلى اله و اصحابه اجمعين
Wanneer het vasten in de Ramadan voor haar baby schadelijk is door onvoldoende melkproductie of voor de zogende moeder zeer schadelijk is, dan is het voor haar toegestaan om de vasten te verlaten. Ze is echter verplicht om deze gemiste dagen later in te halen. Fidya geven is in dit geval niet van toepassing.
Dit is ook vermeld door Mujaddid Azam Imām Ahmad Ridā Qudisa Sirahoe in Al Fatāwā Ar Ridwiyyah. Sadr-ush-Shari’ah, Badr-ut-Tareeqah, Alaihi Rahma heeft in Bahar-e-Shari’atdeel 5 de toelichting hiervan vermeld.
De personen die aangeven dat de vrouw die borstvoeding geven of zwanger zijn de volledige toestemming hebben om niet te vasten, hebben het mis. Het juiste is dat als het leven van de vrouw of van het kind in gevaar komt, dan is het toegestaan.
Op dezelfde wijze is het incorrect voor degene die aangeven dat alleen bij levensgevaar er vrijstelling is het vasten te missen. Als het een zeer schadelijk effect heeft dan is het al toegestaan om niet te vasten. Zelfs zo ver dat het vermeld is over een patiënt, dat als hij door het vasten, zijn ziekte groter zal worden of hij zal hierdoor langzamer herstellen, dan is het toegestaan om niet te vasten, later kan hij het vasten inhalen.
Het is vermeld in Bahar-e-Shari’at dat reizen, zwangerschap, het geven van borstvoeding, ziekte, ouderdom, angst voor dood, Ikraah (als er een reële dreiging is dat iemands leven enz. in gevaar is), verlies van intellect en jihad situaties zijn die een uitzondering vormen om niet te vasten. Als iemand om deze situaties niet vast is hij geen zondaar.
(Bahar-e-Shari’at, Deel 5, pag. 1002, Makataba Al Madina)
Allah (تعالى ) is Alwetend.
Beantwoord door Muftī Shamsulhudā (عفى عنه)