Islamitische regelgeving omtrent IC Opname en Reanimatie

Leestijd: 2 minuten
ai generated, icu, hospital-8201027.jpg

Wat zeggen de Islamitische schriftgeleerden met betrekking tot onderstaande casussen?

Casus 1: Er is een persoon die te kampen heeft met verschillende medische complicaties. Door nog een ernstige ziekte is het moment aangebroken dat opname op de IC afdeling nodig is (veroorzaakt door bijvoorbeeld het Corona virus). De artsen hebben hem vrijgelaten in zijn keuze; als hij wilt, kan hij worden opgenomen op de IC afdeling en als hij wilt, kan hij weigeren. Als hij er voor kiest om niet opgenomen te worden op de IC afdeling, dan zal het redden van zijn leven, volgens de artsen, moeilijk zijn. Als hij er voor kiest om opgenomen te worden op de IC afdeling, dan is er kans dat zijn leven gered wordt. Echter zal zijn levenskwaliteit sterk achteruit gaan. Hij zou ook verschillende andere beperkingen/ziektes kunnen krijgen, omdat de behandeling op de IC afdeling erg ingrijpend is.

Vraag: Wat zegt de Islamitische regelgeving over de bovenstaande kwestie, moet deze persoon de keuze maken zich te laten opnemen op de IC afdeling of niet?

Casus 2: Een persoon heeft al eerder een hartaanval gehad. Volgens de artsen zal, bij nog een levensgevaarlijke hartaanval,(mogelijk) een reanimatie gedaan moeten worden. Maar het gevolg van dit hele proces zou dusdanig zwaar voor hem kunnen zijn, dat hij bij een mogelijk herstel nooit meer de oude zou kunnen worden. Zijn levenskwaliteit zal dan drastisch kunnen verminderen en ook zal hij onderhevig kunnen zijn aan verschillende ziekten/beperkingen.

Vraag: Wat zegt de Islamitische regelgeving over de bovenstaande kwestie, dient hij zich te laten reanimeren of niet? (Vraagsteller: Maulana Naziem Qadri Shamsi)

Antwoord: Zowel opname tot de IC, als geen opname tot de ic en zowel de reanimatie als geen reanimatie, zijn beiden vanuit Islamitische perspectief niet Waajib (noodzakelijk). Sterker nog, hij heeft zelf de keuze om opgenomen te worden op de IC of niet. En zo ook bij een reanimatie. Dit is, omdat het ondergaan van een geneesbehandeling op zichzelf niet Waajib (noodzakelijk) is.

Imam Ahmad Raza (Quddisa Sirruhu) schrijft in zijn Fatawa Ridawiyyah het volgende: “Het ondergaan van een geneesbehandeling is niet Waajib (noodzakelijk) c.q. als hij het niet doet dan zal hij geen zondaar zijn.” (Fatawa Ridawiyyah, Vol. 7)

In Fatawa Qadi Khan staat:

و لو أن رجلاً ظھر به داء فقال له الطبیب علیک الدم فأخرجه فلم یفعل حتی مات لا یکون آثما


Oftewel: “Als er bij een persoon een ziekte wordt geconstateerd en de arts zegt dat het nodig is om bloed af te nemen, maar de persoon in kwestie doet dit niet tot zoverre dat hij is komen te overlijden dan zal deze persoon geen zondaar zijn.

Dus de persoon in kwestie heeft een keuze. Moge Allah جل جلاله alle Moslims beschermen. Aamien. En Allah جل جلاله weet het beste.

Beantwoord door Mufti Shams ul Huda Misbahi

Vertaald door Mufti Sheraz Saadiq Misbahi in afstemming met Mufti Sultaan Ahmad al Qadri Misbahi.

Delen:
error: Content is protected !!