VRAAG: Wat zeggen de Islamitische geleerden over de volgende kwestie: Als iemand in de staat van wudhu is en salaah wil bidden na wat te hebben gegeten, moet zo’n iemand dan zijn mond wassen?
ANTWOORD:
بسم الله الرحمن الرحیم
الجواب بعون الملک الوھاب اللھم ھدایة الحق والصواب
Men hoeft niet te gorgelen of de mond te spoelen na te hebben gegeten als men later salāh wil bidden, echter, het is beter om dit wel te doen, want wanneer een persoon staat voor salāh, plaatst een engel zijn mond in lijn met de mond van deze persoon; wat de persoon reciteert verlaat zijn mond en komt in de mond van de engel. Als er op zo’n moment iets tussen de tanden klem zit, dan ontvangen de engelen zoveel pijn als op dezelfde manier als wanneer mensen over het algemeen pijn lijden.
Net zoals is vermeld in Hadīth en is de gezegende uitspraak van de Nobele Profeet ﷺ,
إِذَا قَامَ أَحَدُكُمْ يُصَلِّي مِنَ اللَّيْلِ فَلْيَسْتَكْ فَإِنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا قَرَأَ فِي صَلَاةٍ وَضَعَ مَلَكٌ فَاهُ عَلَى فِيهِ، فَلَا يَخْرُجُ مِنْ فِيهِ شَيْءٌ إِلَّا دَخَلَ فَمَ الْمَلَكِ “
“Wanneer een van jullie wenst wakker te worden en salāh te bidden, dan dien je Miswāk te verrichten [d.w.z. je tanden te poetsen], want wanneer iemand iets reciteert in salāh, dan plaatst een engel zijn mond in lijn met degene die reciteert, en wat de mond van degene die reciteert verlaat, bereikt de mond van de engel.”
[Shu’ab al-Īmān, vol 2, blz 381, Hadīth nr. 2117]
De Nobele Profeet ﷺ heeft ook gezegd,
“اِنَّ الْمَلٰئِکَۃَ تَتَأَذّٰی مِمَّایَتَأَذّٰی بِہِ بَنُوْ اٰدَم”
“Voorwaar, de Engelen worden door dezelfde dingen geschaad als de kinderen van Adam.”
[Sahīh Muslim, blz. 282, Hadīth nr. 564].
Daarnaast verklaart A’lāhadrat al-Shāh Imām Ahmad Ridā Khān (رحمه الله), op wie oneindige barmhartigheid rust, in Fatāwā Ridawiyyah dat er in vele Hadīths staat dat wanneer iemand staat voor salāh, een engel zijn mond op één lijn brengt met die van de reciteerder; wat iemand reciteert verlaat zijn mond en komt in die van de engel. Als er op zo’n moment voedsel tussen de tanden zou zitten, dan zou dat de engelen zo veel schade toebrengen, dat het door niets anders veroorzaakt zou kunnen worden [d.w.z. niets anders zou hen meer schade kunnen toebrengen].
والله تعالی أعلم ورسوله أعلم صلی الله علیه وآله وسلم
کتبه أبو الحسن محمد قاسم ضیاء القادري
Beantwoord door Mufti Qasim Zia al-Qādiri
Vertaald door Shaykh Miir Said