VRAAG: Wat zegt de Quran, Sunnah en onze schriftgeleerden m.b.t. het verbreken van het gebed(namaaz), is er een onderscheid tussen man en vrouw tijdens een calamiteit?
Calamiteiten; natuurramp zoals een aardbeving, bieden van hulp aan anderen (zoals iemand die om hulp roept), of een broeder die inzakt tijdens jamaat, of een uit de hand gelopen ruzie/gevecht op de achtergrond? Of een kind die huilt?
Hoe dien je te handelen als deelnemer van een Jamaat en hoe dien je te handelen als voorganger/imam?
Het staat bij mij dat er een waqia (gebeurtenis) is over een moeder die het gebed heeft doorgezet ondanks dat haar kind verbrandde, maar het kind kwam weer tot leven door de gunst van Allah de Almachtige.
Ook zien we dat imams/voorgangers van het gebed, de gebeden voorzetten ondanks dat er aardbevingen plaatsvinden, dient hij de jamaaties niet in veiligheid te brengen?
Ben je een zondaar wanneer je het gebed verbreekt of een zondaar wanneer je geen hulp biedt aan de hulpbehoeftige en/of de jamaaties in veiligheid brengt?
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين وعلى اله و اصحابه اجمعين
ANTWOORD:
Bij natuurrampen zoals; een aardbeving of een zware storm, of bij een overheersende gedachte dat een gebouw door regenval zou kunnen instorten, of wanneer iemand in nood om hulp roept, en als hij deze specifieke biddende persoon roept of een algemeen ander persoon roept, of wanneer iemand verdrinkt of verbrandt (door vuur), of wanneer een blinde voorbijganger in een put dreigt te vallen – in al deze gevallen is het verplicht (wajib) om het gebed te verbreken, als men in staat is om die persoon te redden. Het is dus toegestaan om het gebed te verbreken.
Als moslims vechten en er bloedvergieten dreigt, dan is het ook toegestaan om het gebed te verbreken. En als men vrijwillige (nafl) gebeden verricht en de ouders of grootouders weten niet dat men aan het bidden is en roepen om hulp, dan mag men het gebed ook verbreken.
Bij de vrees voor verlies ter waarde van één dirham (ongeveer drie gram zilver) voor zichzelf of een ander, zoals wanneer melk overkookt of eten dreigt aan te branden, dan is het ook toegestaan om het gebed te verbreken. Deze regel geldt zowel voor mannen als vrouwen.
En Allah de Almachtige weet het beste.
:کتبہ
محمد نسیم مصباحی
جامعہ اشرفیہ مبارک پور اعظم گڑھ
Vertaald door Abu Hasan
Vertaling geverifieerd door Maulana Naziem Qadri