VRAAG: Wat zeggen de Islamitische schriftgeleerden over de volgende kwestie:
Is het Makroeh Tanzihi (lichte vorm van ongewenstheid) om op vrijdag (Djoemoe’ah-dag) te vasten?
Graag zie ik uw antwoord tegemoet in het licht van de Qoeraan, Soennah en de uitspraken van de vrome voorgangers van de Islam. Moge Allah جل جلاله u rijkelijk belonen voor uw moeite en het werk dat u verricht accepteren.
ANTWOORD:
بِسْمِ اللہِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیْمِ
اَلْجَوَابُ بِعَوْنِ الْمَلِکِ الْوَھَّابِ اَللّٰھُمَّ ھِدَایَۃَ الْحَقِّ وَالصَّوَابِ
وَعَلَیْڪُم السَّــلَامْ وَرَحْمَةُ اللہِ وَبَرَڪَاتُہ
Een persoon kan ook op vrijdag vasten, maar het is beter om niet alleen op vrijdag te vasten. Expliciet op een vrijdag (Djoemoe’ah-dag Nafl) vasten met de intentie om alleen die dag speciaal te vasten is Makroeh Tanzihi. Omdat in de gezegende Hadith het afgeraden is, in de graad van Makroeh Tanzihi, om van vrijdag alleen een speciale dag te maken om te vasten. Als men toch wil (Nafl) vasten, is het beter om de dag ervoor of erna te combineren, zoals donderdag en vrijdag of vrijdag en zaterdag. Dit heeft grote voordelen en deugd.
In Mishkaat Sharief staat:
عن أبي ہریرة رضي اللہ تعالى عنه قال: قال رسول الله صلی الله تعالى علیه وسلم: ” لا یصومن أحدکم یوم الجمعة إلا أن یصوم قبله أو بعدہ”
Vrij vertaald: “Overgeleverd door Sayyidoena Aboe Hoerairah رَضِیَ اللہُ تَعَالٰی عَنْہ dat Sayyidoena Rasoeloellah ﷺ zei: ‘Niemand van jullie zou op vrijdag moeten vasten, tenzij hij ervoor of erna vast’.” (Mishkaat al Masaabieh, baab siyaam al tatawwoe’, blz. 179, publicatie: Madjlis al Barakaat.)
In Fataawa Shaami staat:
جاء حدیث في کراہیته إلا أن یصوم قبله أو بعدہ، فکان الاحتیاط أن یضمّ إلیه یومًا آخر
Vrij vertaald: “Er is een gezegende Hadith over het Makroeh zijn ervan (om op een vrijdag, Djoemoe’ah-dag, Nafl vasten), tenzij er een dag voor de vrijdag of een dag na de vrijdag gevast wordt. Dus de voorzorgsmaatregel is om er nog een dag aan toe te voegen.” (Fataawa Shaami, Kitaab al Sawm, deel 3, blz. 336, publicatie: Dar ‘Aalam al Koetoeb Riyad).
In Fataawa Rizwiyah staat: “Over het vasten op Djoemoe’ah, wanneer het gepaard gaat met donderdag of zaterdag, wordt overgeleverd dat het gelijk staat aan tienduizend jaar vasten. (Fatawa Rizwiyah Urdu versie, Volume 10, blz. 653, publicatie: Markaz Ahle Soennat Barakaat e Raza).
Notitie: Als de intentie om speciaal alleen op vrijdag te vasten er niet is, maar de intentie is dat men gewoon op vrijdag wil vasten of als een gezegende datum op vrijdag valt zoals 27 Radjab al-Moeradjdjab of 15 Sha’ban al-Moe’azzam (waarop men kan vasten), dan is het niet Makroeh.
In Sahih Moeslim Sharief in Kitaab al Sawm staat:
عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال :لا تختصوا لیلة الجمعة بقیام من بین اللیالي ولا تختصوا یوم الجمعة بصیام من بین الأیام إلا أن یکون في صوم یصومه أحدکم
In Fataawa Rizwiyah staat in een antwoord op een vraag het volgende (vertaling vanuit Urdu): Het vasten van Djoemoe’ah met de bedoeling dat vandaag Djoemoe’ah is en specifiek gevast moet worden is Makroeh, maar niet zo een Makroeh dat het vasten verbroken moet worden. En als het niet speciaal bedoeld was, dan is het niet Makroeh (niet ongewenst). (Fataawa Rizwiyah Urdu versie, Volume 10, blz. 559, publicatie: Markaz Ahle Soennat Barakaat e Raza).
وَاللہُ اَعْلَمُ عَزَّوَجَلَّ وَ رَسُوْلُہ اَعْلَم صَلَّی اللّٰہُ تَعَالٰی عَلَیْہِ وَاٰلِہٖ وَسَلَّم
Geschreven door: Moefti Mohammad Zishan Misbahi India
Vertaald door: Sultaan Ahmad al-Qadri غُفِرَ لَهُ
Den Haag, maart 2022 /Sha’ban 1443