VRAAG: Wat zeggen de Islamitische schriftgeleerden over de volgende kwestie: Ik heb al vele jaren een gasprobleem. Ik moet 5-6 keer woedoe doen om één salāh te bidden, en ik heb ook veel [satanische] gedachten & influisteringen. Zal mijn gebed op deze manier vervuld worden?
ANTWOORD:
بسم اللہ الرحمن الرحیم
الجواب بعون الملک الوھاب اللھم ھدایۃ الحق والصواب
Wanneer je woedoe ongeldig wordt, moet je de woedoe opnieuw verrichten en dan het gebed verrichten. Als woedoe dan ongeldig wordt tijdens het gebed, moet men woedoe overdoen en beginnen met het gebed. Men kan doorgaan met het gebed vanaf het punt waarop woedoe ongeldig werd na het verrichten van verse woedoe, maar dit heeft een paar voorwaarden, die tegenwoordig moeilijk te handelen zijn. Dus, het gebed moet vanaf het begin worden gebeden; je gebed zal worden vervuld door op deze manier te bidden, en men moet in gedachten houden dat als er genoeg tijd is voor een persoon om woedoe te verrichten en zijn fard te bidden in de gehele tijdsperiode [d.w.z. de begin- tot eindtijd] van het gebed, dan is men niet wettelijk geëxcuseerd volgens de Islamitische Wet, daarom zal men feitelijk woedoe opnieuw moeten verrichten elke keer dat het ongeldig wordt.
Echter, als er niet genoeg tijd is voor iemand om het gebed te verrichten, wat betekent dat terwijl men de woedoe verricht, de woedoe ongeldig wordt, en de hele tijd van het gebed in deze toestand voorbijgaat [van begin tot eind], dan wordt men beschouwd als geëxcuseerd. Dus dan moet woedoe één keer verricht worden en dan mag men salāh verrichten; deze woedoe blijft geldig tot de eindtijd van die specifieke gebed.
Net zoals er in Bahār-e-Sharī’at staat dat iemand die zo’n ziekte heeft, waarin één volledige tijd van het gebed voorbij is gegaan op een manier waarop hij niet in staat was om woedoe te maken en het (farz) gebed te verrichten (vanwege de ziekte) dan wordt zo’n persoon beschouwd als een Ma’zoer [geëxcuseerd]; de regel die op hem van toepassing is, is hetzelfde. Met andere woorden, hij dient woedoe te verrichten in de tijd van die ene gebed en hij mag zoveel gebeden verrichten als hij wenst met die ene woedoe in de tijd van die ene gebed. Die ziekte zal er niet voor zorgen dat zijn woedoe teniet wordt gedaan, zoals in het geval als hij een ziekte heeft waarbij druppels urine worden vrijgelaten, of hij heeft chronische diarree, of een ziekte waarbij hij altijd lucht (winderigheid) laat ontsnappen, of vocht dat uit een geïnfecteerd oog vloeit, of vocht dat voortdurend uit een zweer of abces vloeit, of vocht dat uit het oor, de navel of de borst wordt geloosd. Dit zijn allemaal ziekten die ervoor zorgen dat de woedoe teniet wordt gedaan. Echter, als er één volledige tijd van salāh verstrijkt in een toestand dat, ook al doet men een uiterste inspanning om deze te vervullen, hij nog steeds niet in staat is om zijn woedoe lang genoeg vol te houden om het gebed binnen de voorgeschreven tijd te verrichten en de tijd verstrijkt op deze manier dan in dit geval is het excuus aangetoond.
[Bahār-e-Sharī’at, vol 1, deel 2, pg 385]
Men moet geen aandacht schenken aan [kwade] gedachten en influisteringen, want deze zijn van de duivel. Een bewezen en aangetoonde remedie tegen influisteringen is dat de persoon die aan dit probleem lijdt het volgende bidt,
“آمَنْتُ بِاللہِ وَرَسُوْلِہٖ ھُوَ الْاَوَّلُ وَالْاٰخِرُ وَالظَّاہِرُ وَالبَاطِنُ وَھُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیْم”
“Ik geloof in Allah en Zijn Boodschapper; Hij is het Begin & Einde, Verborgen & Zichtbaar en de Kenner van alles.”
Als Allah het wilt, zullen al deze soorten gedachten & influisteringen verdwijnen; in feite gaan deze gedachten & influisteringen zelfs weg door alleen maar te bidden:
“اٰمَنْتُ بِاللہ وَرَسُوْلِہٖ”
Net zoals er in Hadīth staat dat de Nobele Profeet ﷺ verklaarde dat,
“لَا يَزَالُ النَّاسُ يَتَسَاءَلُونَ حَتَّى يُقَالَ: هَذَا خَلَقَ اللهُ الْخَلْقَ، فَمَنْ خَلَقَ اللهَ؟ فَمَنْ وَجَدَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئًا، فَلْيَقُلْ: آمَنْتُ بِاللهِ”
“De mensheid zal elkaar blijven ondervragen totdat het volgende wordt verondersteld: ‘Allah heeft alles geschapen, maar wie heeft Allah geschapen?’ Hij die zich geconfronteerd ziet met zo’n situatie moet zeggen: ‘Ik bevestig mijn geloof in Allah.’”
[Sahīh Muslim, blz. 81, Hadīth nr. 134, 212-213]
[Let op: Als de tijd van het gebed opraakt en je ziekte is nog steeds niet opgehouden dan moet je nog steeds woedoe verrichten en bidden in de laatste momenten van dat gebed. Bijvoorbeeld, als een bloedneus begon tijdens Zohr en je kon geen woedoe verrichten en bidden vanwege het voortdurende bloeden, dan zou je tegen de eindtijd van Zohr woedoe verrichten en Zohr bidden als er nog net genoeg tijd is om het verplichte gebed te voltooien. Je zou dan een aparte woedoe maken voor elke volgende gebedstijd (zonder te hoeven wachten tot het einde van de gebedstijd)].
واللہ تعالی اعلم ورسولہ اعلم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم
کتبہ ابو الحسن محمد قاسم ضیاء قادری
Beantwoord door Mufti Qasim Zia al-Qadiri
Vertaald door Shaykh Miir Said غُفِرَ لَه