Moeten wij qurbani doen voor kinderen?

Leestijd: 2 minuten
gad4f02d70be3521acdf55c97a2a88188f30d27a54d3c729fdd7eda23a17073ab876326ccd4b34580cdfa8c3f1afc4e83e7f569238f85e8723e919232b995c455_1280-6159488.jpg

VRAAG: Wat zeggen de Islamitische schriftgeleerden over de volgende kwestie: Is qurbāni (offer) noodzakelijk (wājib) voor een kind; sommige geleerden zeggen dat het wājib is, terwijl andere zeggen dat dit niet zo is. Welke standpunt is meer correct, graag de kwestie toelichten met bewijs, in het licht van de Hanafī regelgeving.

ANTWOORD:

بسم اللہ الرحمن الرحیم
الجواب بعون الملک الوھاب اللھم ھدایۃ الحق والصواب


Er is een verschil van mening onder de Hanafīs met betrekking tot qurbāni die wājib is op een kind [niet-baligh]. De uitgesproken mening (zāhir al-riwāyah) is dat de qurbāni niet op het kind wājib is en ook niet op de vader namens het kind. Dit is de juiste mening en het is hierop dat het uitspraak (fatwā) wordt gedaan, net zoals het vermeld staat in al-Durr al-Mukhtār,

‫(وَيُضَحِّي عَنْ وَلَدِهِ الصَّغِيرِ مِنْ مَالِهِ) صَحَّحَهُ فِي الْهِدَايَةِ (وَقِيلَ لَا) صَحَّحَهُ فِي الْكَافِي قَالَ وَلَيْسَ لِلْأَبِ أَنْ يَفْعَلَهُ مِنْ مَالِ طِفْلِهِ وَرَجَّحَهُ ابْنُ الشِّحْنَةِ قُلْت وَهُوَ الْمُعْتَمَدُ لِمَا فِي مَتْنِ مَوَاهِبِ الرَّحْمَنِ مِنْ أَنَّهُ أَصَحُّ مَا يُفْتَى بِهِ‬


“(Een standpunt is dat) de vader qurbani zal aanbieden namens het kind, van zijn rijkdom [van het kind], dit werd bevestigd in al-Hidāyah. Er is [ook] gezegd dat de vader geen qurbāni zal offeren namens zijn kind, deze mening is bekrachtigd in al-Kāfī, en de auteur zei dat het niet toegestaan is voor de vader dat hij het offer offert uit het vermogen van het kind, en ibn Shihnah gaf hierop de voorkeur. Ik zeg dat deze opvatting vertrouwd is, omdat er in de tekst van Mawāhib al-Rahmān staat dat dit het gefundeerde standpunt is dat gebruikt wordt in het verstrekken van antwoorden.”

[al-Durr al-Mukhtār, Kitāb al-Udhiyah, Volume 9, pg 524].


Als de vader het offer wel namens het kind brengt, uit zijn eigen vermogen, dan is dit beter, net zoals het vermeld staat in Bahār-e-Sharī’at; ook al is het niet wājib op een kind, toch is het beter om het te offeren.

واللہ تعالی اعلم ورسولہ اعلم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم
کتبہ ابو الحسن محمد قاسم ضیاء قادری

Beantwoord door Mufti Qasim Zia al-Qadri

Vertaald door Maulana Naziem Qadri

Delen:
error: Content is protected !!