بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين وعلى اله و اصحابه اجمعين
Staand Salaato Was-Salaam op de geliefde Profeet ﷺ: Bewijs vanuit de heilige Quran sharief, Hadith sharief en Klassieke werken.
1. Bewijs uit de heilige Quran Sharief
Vers: Soerah al-Ahzab (33:56)
Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى beveelt de gelovigen om Salaato Was-Salaam te sturen op de Profeet ﷺ:
إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلَـٰٓئِكَتَهُۥ يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِىِّ ۚ يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ صَلُّوا۟ عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِیْمًا
“Voorwaar, Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى en Zijn engelen zenden zegeningen op de Profeet. O jullie die geloven! Zend zegeningen op hem en groet hem met vrede.”
[Kanz-ul-Imaan]
2. Bewijs uit de Hadith sharief
2.1. Verheven status van het zenden van zegeningen
De geliefde Profeet ﷺ zei:
أَوْلَى النَّاسِ بِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَكْثَرُهُمْ عَلَيَّ صَلَاةً
“De meest nabije tot mij op de Dag der Opstanding is degene die het meeste zegeningen op mij heeft gezonden.”
[Sunan at-Tirmidhi, Hadith 484]
2.2. Het opstaan uit eerbied
In Sahih al-Bukhari sharief wordt vermeld dat de Sahabah ekraam opstonden als eerbetoon:
لَمَّا قَدِمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَامَ لَهُ النَّاسُ
“Toen de Profeet ﷺ arriveerde, stonden de mensen op om hem te begroeten.”
[Sahih al-Bukhari, Kitab al-Adab]
2.3. Het belang van staande respect betuigen
In Muwatta Imam Malik رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ staat dat de geliefde Profeet ﷺ zei:
قُومُوا إِلَى سَيِّدِكُمْ
“Sta op voor je meester.”
[Muwatta Imam Malik, Kitab al-Adab]
3. Bewijs uit Klassieke Soennitische Werken
3.1. Imam Jalaluddin Suyuti رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ
In zijn werk Husn al-Maqsad fi Amal al-Mawlid schrijft Imam Suyuti رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ:
وَقَدْ قَالَ بَعْضُ الْعُلَمَاءِ إِنَّ الْقِيَامَ عِنْدَ ذِكْرِ مَوْلِدِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ مِنْ أَجَلِّ الْقُرُبَاتِ وَأَعْظَمِ الطَّاعَاتِ
“Sommige geleerden hebben gezegd dat het opstaan bij de vermelding van de geboorte van de Profeet ﷺ een van de meest verheven daden van nabijheid tot Allah is en een van de grootste vormen van gehoorzaamheid.”
3.2. Imam Ibn Hajar al-Asqalani رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ
In Fath al-Bari, zijn commentaar op Sahih al-Bukhari sharief, schrijft hij رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ:
القيامُ تَعْظِيمًا لَهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَشْرُوعٌ وَمَنْدُوبٌ إِلَيْهِ
“Het opstaan uit liefde en respect voor de Profeet ﷺ is toegestaan en aanbevolen.”
3.3. Mulla Ali Qari رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ
In Sharh al-Shifa legt hij رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ uit:
القيام عند ذكره ﷺ من حسن الأدب معه ومن كمال الاحترام له
“Het opstaan bij het noemen van de Profeet ﷺ behoort tot goed gedrag en de volmaakte eerbied jegens hem.”
3.4. Imam Ahmad Rida Khan رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ
In zijn werk Anwar al-Intibah fi Ithbat al-Qiyam schrijft Imam Ahmad Rida Khan رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ:
القيامُ عند ذكر مولانا رسول الله ﷺ يُفَسِّرُهُ العلماءُ على أنّه محبةٌ وتعظيمٌ له
“Het opstaan bij de vermelding van de Profeet ﷺ wordt door de geleerden geïnterpreteerd als een daad van liefde en eerbied voor hem.”
4. Praktijk van de Vrome Voorgangers (Salaf as-Salih)
Van Imam al-Shafi’i رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ is overgeleverd:
كل عمل يدل على محبة النبي ﷺ فهو من علامات الإيمان
“Iedere daad die liefde voor de Profeet ﷺ uitdrukt, is een teken van geloof.”
5. Conclusie
Op basis bovenstaande, wereldwijd erkende en prominente geleerden en hun klassieke werken is het duidelijk dat het staand reciteren van Salaato Was-Salaam op de Profeet ﷺ een toegestane en aanbevolen daad is. Het weerspiegelt liefde, respect, en eerbied voor de beste van de schepping, Muhammad ﷺ.
Verder is dit onderwerp in Jaa’al haq van Hazrat Yaar Khan Na’eemi رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ op bladzijde 276 duidelijk in het Engels uitgelegd voor degene die daarin geïnteresseerd zijn.
Bronnen en Referenties
1. Al-Quran, Soerah al-Ahzab (33:56)
2. Sahih al-Bukhari, Kitab al-Adab
3. Sunan at-Tirmidhi, Hadith 484
4. Muwatta Imam Malik, Kitab al-Adab
5. Imam Jalaluddin Suyuti, Husn al-Maqsad fi Amal al-Mawlid
6. Imam Ibn Hajar al-Asqalani, Fath al-Bari
7. Mulla Ali Qari, Sharh al-Shifa
8. Imam Ahmad Rida Khan, Anwar al-Intibah fi Ithbat al-Qiyam
Bezwaar
Nu dit onderwerp duidelijk uitgelegd is wordt er antwoord gegeven op een bezwaar die wordt onderbouwd middels een hadith sharief uit Sahih Bukhari Sharief nr 3370.
Critici stellen dat de hadith in Sahih al-Bukhar Sharief (3370) een vaste manier voor salawaat geeft en niets vermeldt over staan, en dus zou Salaato Was-Salaam alleen op een zittende of neutrale manier moeten worden uitgevoerd.
De Hadith Sharief
عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي لَيْلَى، قَالَ: لَقِيَنِي كَعْبُ بْنُ عُجْرَةَ فَقَالَ: أَلَا أُهْدِي لَكَ هَدِيَّةً سَمِعْتُهَا مِنَ النَّبِيِّ ﷺ؟ فَقُلْتُ: بَلَى، فَقَالَ: سَأَلْنَا رَسُولَ اللَّهِ ﷺ فَقُلْنَا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، كَيْفَ الصَّلَاةُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ؟ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ عَلَّمَنَا كَيْفَ نُسَلِّمُ عَلَيْكُمْ، قَالَ: قُولُوا: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
‘Abdur-Rahman ibn Abi Layla zei: “Ka’b ibn Ujrah ontmoette me en zei: ‘Zal ik jou een geschenk geven dat ik van de Profeet ﷺ heb gehoord?’ Ik zei: ‘Ja, geef het me.’ Hij zei: ‘We vroegen de Boodschapper van Allah ﷺ: O Boodschapper van Allah, hoe moeten wij zegeningen sturen over jou en je familie, want Allah heeft ons geleerd hoe we jou moeten groeten? Hij zei:
Zeg: “O Allah! Stuur genade over Muhammad en over de familie van Muhammad zoals U genade hebt gezonden over Ibrahim en de familie van Ibrahim. Voorwaar, U bent de Meest Prijzenswaardige, de Meest Verhevene. O Allah! Zegen Muhammad en de familie van Muhammad zoals U Ibrahim en de familie van Ibrahim hebt gezegend. Voorwaar, U bent de Meest Prijzenswaardige, de Meest Verhevene.”
De gezegende hadith in Sahih al-Bukhari sharief vermeldt de wijze voor salawaat die de Profeet ﷺ aan zijn metgezellen gaf, maar het zegt niets over de fysieke houding bij het uitspreken ervan. Het legt nadruk op de woorden van salawaat, niet op de houding waarin dit gezegd moet worden.
Geen Verbod op Staan
De gezegende hadith sharief legt geen beperking op de houding (zoals zitten of staan), en er is geen verbod op staand Salaato Was-Salaam.
Andere Ahadith die Staand Respect Toestaan
1. Staan voor de geliefde Profeet ﷺ
Gezegende Anas ibn Malik رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ overleverde dat de Profeet ﷺ niet verbood dat mensen voor hem opstonden:
فَلَمْ يَزْدَجِرْهُمْ
“Toen de Profeet ﷺ aankwam, stonden wij op om hem te begroeten.”
[Jami’ at-Tirmidhi, Hadith 2754]
Deze hadith Sharief laat zien dat er geen bezwaar was tegen het staan voor de geliefde Profeet ﷺ als teken van respect.
2. Staan voor Sa’d ibn Mu’adh
Toen gezegende Sa’d ibn Mu’adh رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ gewond werd gebracht, zei de geliefde Profeet:
قُومُوا لِمَلِيكِكُمْ
“Sta op voor jullie meester.”
[Sahih al-Bukhari, Hadith 3043]
De geliefde Profeet ﷺ gaf het bevel om voor een andere belangrijke persoon op te staan, en dit kan als voorbeeld worden gezien voor het opstaan voor de geliefde Profeet ﷺ zelf.
Respect voor de geliefde Profeet ﷺ vanuit de heilige Qur’an sharief.
De heilige Qur’an sharief bevestigt het belang van eerbied voor de Profeet ﷺ. Allah zegt:
إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَّمُبَشِّرًا وَّنَذِيرًا – لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُعَزِّرُوْهُ وَتُوَقِّرُوْهُ
“Waarlijk, Wij hebben jou als getuige, brenger van goede tijdingen en waarschuwer gezonden, zodat jullie in Allah en Zijn Boodschapper geloven, hem ondersteunen en hem eren.”
[Surah al-Fath, 48:8-9]
Het gebruik van het woord تُوَقِّرُوْهُ (verheffen) verwijst naar de eer die aan de geliefde Profeet ﷺ moet worden gegeven. Deze eer kan zich uiten in verschillende vormen, waaronder staand respect.
Samenvatting
1. Vaste manier voor Salawaat:
Deze hadith sharief leert ons de juiste manier om salawaat uit te spreken, zowel in het gebed als daarbuiten. Het is een aanbevolen praktijk die grote beloning oplevert.
2. Specifieke Vragen van de Sahabah ekraam:
De metgezellen van de geliefde Profeet ﷺ vroegen vaak om verduidelijking over hoe zij handelingen van aanbidding moesten uitvoeren. Deze vraag toont hun verlangen om Allah op de meest perfecte manier te aanbidden.
3. Gebruik van het Woord ‘Zeggen’:
Dit betekent niet dat het alleen gesproken hoeft te worden in een zittende positie. Het kan ook staand of in andere situaties worden gezegd, afhankelijk van de context en intentie.
4. Unieke Status van de Profeet ﷺ:
Het feit dat de salawaat van Muhammad ﷺ gelijk wordt gesteld aan die van Ibrahim عليه السلام (een van de grootste profeten) toont de verheven status van de Profeet Muhammad ﷺ en zijn gezegende familie.
Kortom
De hadith sharief in Sahih al-Bukhari sharief (3370) legt de woorden voor salawaat vast, maar spreekt zich niet uit over de houding waarin ze moet worden uitgesproken. Het staand Salaato Was-Salaam wordt ondersteund door andere ahadith en Qur’anische verzen die de verheven status van de Profeet ﷺ benadrukken en het respect dat hij verdient. Staand respect wordt in andere contexten goedgekeurd, zelfs voor andere prominente en gerespecteerde personen zoals gezegende Sa’d ibn Mu’adh رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ , en dus is staand Salaato Was-Salaam een geaccepteerde en toegestane manier.
Geschreven door Maulana Azmad Ashrafi