Wat gebeurt er met een gelovige die tijdens de maand Ramadan overlijdt?

Leestijd: 3 minuten

VRAAG: Wat zeggen de Islamitische schriftgeleerden over de volgende kwestie:

Laatst heb ik gehoord dat een persoon die tijdens de maand Ramadan overlijdt, zonder enige veroordeling/afrekening (zonder Hisaab en Kitaab) een plek in het paradijs krijgt. Mijn vraag is: Wordt deze persoon dan niet na Eid ul Fitr veroordeeld/afgerekend? Wat gebeurt er op Dag des Oordeels? Wordt er tot aan de Dag des Oordeels geen veroordeling/afrekening (geen Hisaab ) van deze overledene genomen?  Waar verblijft deze overledene? Barzakh of waar?

Ik heb vernomen dat als iemand tijdens de maand Ramadan overlijdt, zijn Hisaab en Kitaab tot Eid ul-Fitr niet plaatsvindt, maar later.

Een vastende die tijdens de maand Ramadan overlijdt, is tot de Dag des Oordeels vrijgesteld.

En alle anderen worden na Eid ul-Fitr in Barzakh veroordeeld en afgerekend.

Kan ik hier meer uitleg over krijgen?

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين وعلى اله و اصحابه اجمعين


ANTWOORD:

In overleveringen staat dat degenen die overlijden op de gezegende dag van vrijdag of tijdens de maand Ramadan worden vrijgesteld van de straf in het graf. Er is echter een verschil van mening onder geleerden of deze vrijstelling alleen geldt voor de vrijdag en de maand Ramadan, of dat deze vrijstelling tot de Dag des Oordeels geldt. Sommige geleerden zeggen dat de straf alleen tijdens deze specifieke periodes wordt opgeheven, terwijl anderen zeggen dat de straf in het graf tot de Dag des Oordeels wordt opgeheven en deze personen in het graf in comfort en rust zullen verkeren. Het meest aanvaardde is dat dit een algemene regel is voor moslims; dat wil zeggen, als een moslim overlijdt tijdens de maand Ramadan of op een vrijdag, dan blijft hij tot de Dag des Oordeels gevrijwaard van de straf in het graf en de vragen van Munkar en Nakir. Het is niet ondenkbaar dat Allah Ta’ala, door Zijn genade, hen ook op de Dag des Oordeels vrijwaart van Hisaab.

In Durr al-Mukhtar staat: “De zondaar wordt gestraft en onder druk gezet, maar deze straf en benauwdheid worden op vrijdagavond en -dag opgeheven, en daarna zal hij deze straf niet opnieuw ondergaan. En als iemand op vrijdag of vrijdagavond sterft, zal hij voor één uur (gering) straf en benauwdheid van het graf ondergaan, maar daarna zal de straf onmiddellijk van hem worden weggenomen en niet meer terugkeren tot de Dag des Oordeels.” Zo staat het in de overtuigingen van Shaykh Abu al-Mu’in al-Nasafi al-Hanafi.

[Radd al-Muhtar met Durr al-Mukhtar, deel 2, pagina 165, Dar al-Fikr, Beiroet]

In Sharh al-Sudur staat: “Imam Al-Bayhaqi heeft overgeleverd, zoals Hafiz Ibn Rajab (rahimahullah) vermeldt, met een zwakke keten van overleveraars van Sayyidoena Anas ibn Malik (radiyallahu anhu) dat de straf in het graf wordt opgeheven/gestopt van de doden in de maand Ramadan.”

[Fasl Fihi Fawaid, pagina 186, Dar al-Ma’rifah]

Imam Ahl-e-Sunnat, Imam Ahmad Raza Khan (rahimahullah) werd gevraagd of iemand die op donderdag sterft, permanent gevrijwaard blijft van de straf in het graf of tijdelijk. Hij antwoordde: “Voor donderdag is er geen specifieke bepaling. Voor de nacht van vrijdag en de maand Ramadan geldt dat elke moslim die op deze momenten overlijdt, gevrijwaard blijft van de vragen van Munkar en Nakir en de straf in het graf. En Allah Ta’ala is te edel om iemand eerst te vergeven en dan opnieuw te straffen.”

[Fatawa Razawiyyah, deel 9, pagina 659, Raza Foundation, Lahore]

Sadr al-Shariah (rahimahullah) schrijft: Ja, het is bewezen uit hadith dat elke moslim die overlijdt in de nacht van vrijdag, op de dag van vrijdag, of op een willekeurige dag of nacht in de maand Ramadan, gevrijwaard blijft van de vragen van Munkar en Nakir en de straf in het graf.

[Bahar-e-Shariat , Deel 1, pagina 111, Maktaba al-Madina]

Na de dood gaan de zielen van de vromen naar ‘Illiyyin en die van de slechten naar Sijjin. ‘Illiyyin bevindt zich in de zevende hemel en is de verblijfplaats van de vromen, terwijl Sijjin onder de zevende aarde is en de verblijfplaats van de slechten. De Ahle Sunnat wal Jamaat geloven dat de periode van overlijden tot de Dag des Oordeels de periode van Barzakh is. De Barzakh-leven is niet alleen beperkt tot het graf; waar de delen van het menselijke lichaam zich ook bevinden – of het nu een aarde is, water van de zee, of de buik van dieren – deze plaatsen zijn allemaal als een graf voor hen en vormen de Barzakh-leven.

Sadr al-Shariah (rahimahullah) schrijft: Geloof (3): Na de dood verblijft de ziel van een moslim, afhankelijk van zijn rang, op verschillende plaatsen. Sommigen zijn bij hun graf, anderen in de put van Zamzam, sommigen tussen hemel en aarde, anderen in de eerste, tweede tot en met zevende hemel, sommigen boven de hemelen, en sommigen onder de troon in kandelaars. Sommige zielen zijn in de hoogste ‘Illiyyin. Waar ze ook zijn, ze blijven verbonden met hun lichaam. Wie het graf bezoekt, zien en herkennen hen en luisteren naar hun woorden. De ziel is niet alleen beperkt tot de nabijheid van het graf; zoals vermeld in een hadith, is het als een vogel die eerst in een kooi zat en nu is vrijgelaten.

[Bahar-e-Shariat, deel 1, pagina 103/104, Maktaba al-Madina]

و الله تعالى اعلم۔   

Beantwoord door het team van Hafiz-e-Millat

Vertaald door Abu Hasan

Vertaling geverifieerd door Mufti Sultaan Ahmad al-Qadri غُفِرَ لَه

Delen:
error: Content is protected !!