Wat is de regel over het bidden van qadaa gebeden (de gebeden die ik tijdens mijn leven gemist heb)?

Leestijd: 2 minuten

VRAAG: Wat zeggen de Islamitische Schriftgeleerden over de volgende kwestie: wat is de Shar’i uitspraak met betrekking tot qadaa umri (alle verzuimde gebeden in de levenstijd) en waar is dit uit bewezen? – Zijn er bewijzen uit de Quraan of de Sunnah aanwezig?

ANTWOORD:

بسم اللہ الرحمن الرحیم
الجواب بعون الملک الوھاب اللھم ھدایۃ الحق والصواب


Qadaa umri Salaah is geen apart gebed, maar het zijn alle voorgaande gebeden die niet verricht zijn, en ze moeten allemaal verricht worden. Het verrichten van alle gemiste gebeden is een Fard (verplicht) zodat er geen schuld overblijft. Als iemand de gebeden mist door zijn eigen nalatigheid, dan is het naast het verrichten van die gebeden ook Wajib (strikt noodzakelijk) dat men oprecht berouw toont, zodat men voor de zondes van die gemiste gebeden vergeven wordt.

De regel van het verrichten van qadaa umri gebeden is vermeld in talrijke Ahaadith, bijvoorbeeld zoals de Koning van het Profeetschap, de Geliefde van de Eerbiedwaardige Onderhouder
(عَزَّوَجَلَّ و صلَّی اللہ تعالیٰ علیہ وسلَّم) de boodschapper van Allah de Almachtige heeft verklaard:

” مَنْ نَسِيَ صَلَاةً، أَوْ نَامَ عَنْهَا، فَكَفَّارَتُهَا أَنْ يُصَلِّيَهَا إِذَا ذَكَرَهَا “


Vertaling: “Degene die een gebed vergeet of er doorheen slaapt, zijn boetedoening is dat hij het moet verrichten, wanneer hij het zich herinnert.”

الصَحِیح المُسلِم باب قضاء الصلوۃ الفائیۃ رقم الحدیث۶۸۴))

En het is geciteerd in Bahaar e Shari’at dat de nobele Geleerden van Jurisprudentie (Fiqh) hebben vermeld:

“Als iemand door vergeetachtigheid of slaap een gebed heeft gemist, dan is het verrichten van dat gebed Fard (verplicht). Echter, de zonde van het missen van dat gebed zal niet op hem rusten, als hij wakker is en zich het herinnert en direct het gebeld inhaalt, in gedachten houdend dat het op dat moment NIET de makroeh (ongewenste) tijd is. Het uitstellen van dat gebed is Makroeh (afkeurenswaardig).”

 ( بہارِ شريعت حصہ۴ص۵۰)

Verder staat er in Durre Mukhtaar:

” (وَيَجُوزُ تَأْخِيرُ الْفَوَائِتِ) وَإِنْ وَجَبَتْ عَلَى الْفَوْرِ (لِعُذْرِ السَّعْيِ عَلَى الْعِيَالِ؛ وَفِي الْحَوَائِجِ عَلَى الْأَصَحِّ) “


Vertaling: “Hoewel het onmiddellijk verrichten van gemiste gebeden strikt noodzakelijk is, is het echter zo dat als men bezig is met de opvoeding van zijn kinderen en zijn eigen levensbehoeften/ vereisten, dat dan het uitstellen van de gemiste gebeden geoorloofd is.” (Dus wanneer men de gelegenheid heeft, moet men het [verzuimd gebed] verrichten).

(دُرِّمُختَار ،ج۲،ص۶۴۶)

واللہ تعالی اعلم ورسولہ اعلم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم
کتبہ ابو الحسن محمد قاسم ضیاء قادری

Beantwoord door Mufti Qasim Zia al-Qadri

Vertaald door Maulana Nazim Qadri

Lees ook:

Delen:
error: Content is protected !!