Wat is de regelgeving met betrekking tot (machinaal) slachten?

Leestijd: 5 minuten
chickens, birds, nature-4474176.jpg

VRAAG: Wat zeggen de Islamitische schriftgeleerden over de volgende kwesties: Welke dieren mogen geslacht worden? Wat is de islamitische methode van slachten? Welke voorwaarden gelden bij het slachten? Wat is de islamitische regelgeving met betrekking tot machinaal slachten?

ANTWOORD:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين وعلى اله و اصحابه اجمعين


Behalve vis en sprinkhaan zijn alle andere dieren niet halal, totdat ze op de islamitische wijze worden geslacht.

‫ اِلَّا مَا ذَكَّیْتُمْ


“Behalve wat jullie geslacht hebben.”

[Surah Al-Ma’idah verse 3]

De heilige Profeet van Allah ( صلى الله علیه و سلم ) heeft gezegd:

“Twee dode dieren, vis en sprinkhaan zijn Halal voor ons.”


[Musnad Al Imam Ahmad en andere werken hebben dit overgeleverd van Ibn Umar رضي الله تَعَالىٰ عنهم]

De islamitische methode van slachten is dat alle vier of tenminste drie van de vier van het volgende gesneden is:
1 en 2: De 2 slagaderen die zich aan de zijkanten bevinden van het onderstaande
3: De luchtpijp (hulqoom)
4: De slokdarm,

[Radd-ul-Mukhtar, hoofdstuk van slachten]

In een hadith Sharief wordt vermeldt dat je elke gereedschap mag gebruiken om de slagaderen, luchtpijp en slokdarm te snijden.

[Muwatta]

Het is ook een voorwaarde dat de slachter een moslim of een kitabi is(mensen van het boek). De slachter mag ook een vrouw zijn, een onintelligente persoon of een verstandig kind. Maar als een dier wordt geslacht door een non-kitabi, mushrik, vuuraanbidder, murtad, djinn, krankzinnig persoon of een onverstandig kind dan is het niet halal, zelfs als er Bismillaah is gereciteerd. Als een Moslim Bismillaah reciteert en een geit slacht welke was toegewijd door een vuuraanbidder of een andere ongelovige, aan een valse god, dan wordt in dit geval het dier Halal, alhoewel het Makroeh (ongewenst) is voor een Moslim om zo`n dier te slachten.

[Fatawa Hindiyyah]

Allah (تعالى ) zegt:

وَمَا لَكُمْ اَلَّا تَاْكُلُوْا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللّٰهِ عَلَیْهِ


“Wat hebben jullie dat jullie niet eten van datgene waarover Allah’s naam is vermeld?”

[Surah An’aam, vers 119]

Allah(تعالى ) zegt ook in de heilige Qoeraan:

‫وَطَعَامُ الَّذِیْنَ اُوْتُوا الْكِتٰبَ حِلٌّ لَّكُمْ


“Het voedsel van hen aan wie het boek gegeven is, is aan jullie toegestaan”

[Surah Al-Ma’idah, vers 5]

Zo is ook het dier ( geit, koe etc. ) halal dat geslacht wordt om geserveerd te worden aan een gast, dit geldt ook voor feesten en trouwerijen. Het dier dat geslacht wordt bij de geboorte van een kind (aqiqah) en bij eid ul Adha is tevens halal. Een dier dat geslacht is om (de zegeningen) op te dragen aan een vroom persoon, is ook halal om te eten.

De heilige Profeet ( صلى الله علیه و سلم ) zei:

من ذبح لضيف ذبيحة کانت فدائه من النار


“Degene die een dier slacht voor zijn gast, dan wordt dit zijn verlossing van de hel.”

[Hakim fi Tarikhihi ‘an Jabir]

Maar als iemand slacht en de naam van een ander dan Allah uitspreekt of als aanvulling een ander naam uitspreekt: zoals: ‘’in de naam van Allah en in de naam van die en die’’ dan zal het dier haram zijn.

De heilige Profeet ( صلى الله علیه و سلم ) zei:

لعن الله من ذبح لغير الله


“Het vloek van Allah (تعالى ) is opdegene die een dier slacht terwijl hij een andere naam noemt dan van Hem. ”

[Muslim & An Nasai]

Allah (تعالى )zegt in de Heilige Quraan:

‫وَمَاۤ اُهِلَّ بِهٖ لِغَیْرِ اللّٰهِ ‬


“En het dier geslacht in naam van een ander dan Allah is haram”

[Surah Al-Baqarah, vers 173]

Volgens de Hanafitische wetsschool wordt het dier haram, wanneer bewust de naam van Allah (تعالى ) wordt weggelaten.

Allah (تعالى ) zegt in de Heilige Quraan:

‫وَلَا تَاْكُلُوْا مِمَّا لَمْ یُذْكَرِ اسْمُ اللّٰهِ عَلَیْهِ ‬


“En eet niet van hetgeen waarover (tijdens het slachten) de Naam van Allah niet is uitgesproken”

[Surah An’aam, vers 121]

Of de dieren wel of niet halal zijn, die geslacht zijn door de hedendaagse Joden en Christenen is een onderwerp, waar meningsverschil over bestaat, daarom is het een veiligere uitspraak dat het haram is, als het geen noodzaak betreft.

[Majma’-ul-Anhur]

Het is ook duidelijk dat het nodig is voor de slachter om Bismillaah te reciteren ten tijde dat de slacht wordt uitgeoefend. Als er twee mensen zijn die het zelfde dier slachten dan is het nodig voor beiden om de Bismillaah te reciteren en als één persoon van hen bewust dit weglaat (Bismillaah recitatie) dan wordt het dier haram. Het is niet noodzakelijk voor de persoon die de poten van het dier in bedwang houdt om Bismillaah te reciteren.

[Fatawa Hindiyyah – Khaniyah – Tatarkhaniyah etc]

Bismillaah wordt gezien als geldig wanneer het gereciteerd is in dezelfde bijeenkomst van het slachten, hiermee wordt bedoeld als een persoon twee geiten tegelijk slacht door het plaatsen van de een op het andere en in een beweging van de mes worden beide kelen door gesneden terwijl Bismillaah slechts een keer wordt gereciteerd, dan zijn ze beide halal. Als de ander wordt geslacht na de eerste dan dient Bismillaah op beide gereciteerd te worden.

[Durr-e-Mukhtar]

Hiermee is het duidelijk geworden dat als kippen worden opgehangen aan de ketting van een machine, dan blijft het noodzakelijk om Bismillaah te reciteren op elk van hen. Elk dier welk doodgaat door elektriciteit of een kogel, voordat het is geslacht of elk dier die geslacht wordt door mechanisch gestuurde messen, is haraam, omdat in deze casussen Bismillaah niet wordt gereciteerd en het slachten door een moeslim ontbreekt.

Bahr-ul-Raiq (volume 7) vermeldt wanneer een dier wordt geslacht en het rilt of bloedt als een levend dier dan is het Halal, anders is het haraam, ook wanneer ten tijde van de slacht het zijn bek of oog opent en het spreidt zijn poot of als het haar hangt naar beneden, dan is het haraam, omdat dit de tekenen zijn van de dood. Als dit niet het geval is, dan is het dier halal.

Wanneer ten tijde van de slacht het absoluut bevestigd is dat het dier levend is, dan zal het islamitisch slachten het dier halal maken, ongeacht of het wel of niet beweegt of bloedt.

De heilige Profeet van Allah ( صلى الله علیه و سلم ) heeft gezegd:

‫ما يقطع من البهيمة وهي حية فهو ميتة


“Als een stuk vlees wordt gesneden van het lichaam van een levend dier, dan wordt dat stuk vlees haram”.

[Tirmidhi, hoofdstuk van jagen]

Er zijn 7 delen van een halal dier verboden en haram om te eten:

  1. Stromende bloed
  2. Penis
  3. Vagina
  4. Galblaas
  5. Blaas
  6. Klier
  7. Testikels

Dit is een overlevering door Tabarani en Imam Baihaqi. Mujaddid-e-Azam Imam Ahmad Raza ( رحمه الله ) bewees de aanvullende delen in Fatawa Razawiyyah vol. 20, hoofdstuk van slachten.

Het is ongewenst (makruh) om een dier niet naar Qiblah te richten, ten tijde van de slacht. Omdat het richten naar Qiblah soennat is. Ook is het onnodig laten lijden van een dier makruh. Voorbeelden hiervan zijn: het in zijn geheel verwijderen van de kop van het dier en het vellen van de huid van het dier voordat het afgekoeld is.

De heilige profeet van Allah ( صلى الله علیه و سلم ) heeft gezegd: “Voorwaar Allah (تعالى ) heeft het noodzakelijk gemaakt om alles goed te behandelen, dus wanneer je doodt, doe het correct, wanneer je een dier slacht doe het op de correcte manier, maak je mes scherp en maak het makkelijk voor het dier”. (Muslim volume 2) Daarom is het heel belangrijk om voorzichtig te zijn voordat men een vlees gaat nuttigen.

Allah (تعالى ) is Alwetend.

Beantwoord door Muftī Shamsulhudā (عفى عنه)

Kanzul Iman, Heckmondwike 

Vertaald door Maulana Naziem Qadri

Delen:
error: Content is protected !!