VRAAG: Wat zeggen de Islamitische schriftgeleerden over de volgende kwestie; voor wie is Sadaqat al-Fitr wājib (strikt noodzakelijk) en op welke leeftijd wordt het strikt noodzakelijk?
ANTWOORD:
بسم اللہ الرحمن الرحیم
الجواب بعون الملک الوھاب اللھم ھدایۃ الحق والصواب
Sadaqah al-Fitr is Wajib(strikt noodzakelijk) voor iedere vrije moslim die een vermogen bezit dat het nisāb-bedrag [drempelwaarde van 612,35 gram zilver of 87,478 gram goud] bereikt en de voorwaarde dat de persoon volwassen moet zijn zoals in Zakāh is hier niet van toepassing, net zoals het vermeld is in al-Durr al-Mukhtār,
“تجب عَلَى كُلِّ حُرٍّمُسْلِمٍ ذِي نِصَابٍ فَاضِلٍ عَنْ حَاجَتِهِ الْأَصْلِيَّةِ”
“Sadaqah al-Fitr is wajib(strikt noodzakelijk) voor iedere vrije moslim die de nisāb hoeveelheid bezit boven zijn basisbehoeften.”
[al-Durr al-Mukhtār, vol 3, pg 342-345]
Allāmah ibn ‘Abidīn al-Shāmī (moge Allāh hem met genade overladen) vermeldt in verband hiermee,
،وَأَمَّا الْعَقْلُ وَالْبُلُوغُ فَلَيْسَا مِنْ شَرَائِطِ الْوُجُوبِ فِي قَوْلِ أَبِي حَنِيفَةَ وَأَبِي يُوسُفَ
حَتَّى تَجِبَ عَلَى الصَّبِيِّ وَالْمَجْنُونِ إذَا كَانَ لَهُمَا مَالٌ وَيُخْرِجُهَا الْوَلِيُّ مِنْ مَالِهِمَا
“Volgens de uitspraak van Sayyidunā Imam A’zam Abū Hanīfah en Sayyidunā Imam Abu Yūsuf (moge Allāh hen beiden met barmhartigheid overladen), zijn zowel geestelijke gezondheid als het bereiken van de leeftijd van volwassenheid (bulūgh) geen noodzakelijke voorwaarden, zodanig dat Sadaqah al-Fitr ook verplicht is voor een minderjarige kind en een geestelijk ziek persoon, wanneer zij rijkdom hebben, hun voogd dient Sadaqah al-Fitr [namens hen] uit hun rijkdom te halen.”
[al-Durr al-Mukhtār met Radd al-Muhtār, vol 3, pg 345]
Hieruit wordt begrepen dat als een minderjarige kind of geestelijk ziek persoon rijkdom heeft, hun voogd Sadaqah al-Fitr uit hun [de minderjarige kind of geestelijk ziek persoon zijn] rijkdom zal halen, en als de minderjarige kind of geestelijk ziek persoon geen rijkdom bezit, dan rust de verplichting van het betalen van Sadaqah al-Fitr op hun voogd (vader, en als hij niet in leven is dan de grootvader), zoals in al-Durr al-Mukhtār staat,
“فَلَوْ كَانَا فَقِيرَيْنِ لَمْ تَجِبْ عَلَيْهِمَا بَلْ عَلَى مَنْ يَمُونُهُمَا”
“Als zij arm zijn dan is het niet wajib (strikt noodzakelijk) voor hen maar voor hun voogd.”
[al-Durr al-Mukhtār, vol 3, pg 345]
Op dezelfde wijze staat er in Bahār-e-Sharī’at dat het wājib (strikt noodzakelijk) is voor een man die het nisāb-bedrag bezit om Sadaqah al-Fitr te betalen namens hemzelf en namens zijn minderjarige kind, wanneer het kind zelf het nisāb-bedrag niet bezit, anders wordt de Sadaqah al-Fitr betaald uit het vermogen van het kind.
Wat betreft geestelijk zieke kinderen, zelfs als zij meerderjarig zijn, maar niet vermogend, dan wordt het wājib (strikt noodzakelijk) voor hun vader of voogd om Sadaqah al-Fitr te betalen, en als zij vermogend zijn, dan zal Sadaqah al-Fitr betaald worden uit hun vermogen. Als een persoon geestelijk ziek is vanaf geboorte of is later geestelijk ziek geworden, voor beide geldt dezelfde regelgeving.
[Bahār-e-Sharī’at, vol 1, deel 5, pg 934]
واللہ تعالی اعلم ورسولہ اعلم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم
کتبہ ابو الحسن محمد قاسم ضیاء قادری
Beantwoord door Mufti Qasim Zia al-Qadri
Vertaald door Maulana Nazim Qadri