VRAAG: Wat zeggen de Islamitische Schriftgeleerden over de volgende kwestie: wat is de uitspraak over degene die zijn oor reinigt in de staat van vasten? Zal deze handeling zijn vasten verbreken?
ANTWOORD:
بسم اللہ الرحمن الرحیم
الجواب بعون الملک الوھاب اللھم ھدایۃ الحق والصواب
Tijdens de vasten is het schoonmaken van de oren met een doek, gedroogd steeltje of wattenstaafje mogelijk [toegestaan] en zal de vasten niet verbreken (niet ongeldig worden). ‘Allaamah Haskafi (‘alaihi Rahmah) schrijft in Durrul Mukhtaar,
لَوْ حَكَّ أُذُنَهُ بِعُودٍ ثُمَّ أَخْرَجَهُ وَعَلَيْهِ دَرَنٌ ثُمَّ أَدْخَلَهُ وَلَوْ مِرَارًا
Vertaling: ook als iemand zijn oren schoonmaakt met een stokje en er komt vuil op het stokje, en vervolgens steekt men hetzelfde stokje (waar vuil op zit) weer in de oren, ook al doet men dit een paar keer (dit verbreekt de vasten niet (vasten wordt niet ongeldig)).
(در المختارمع رد المحتار، کتاب االصوم، باب مایفسد الصوم و مالا یف، ج2 ص396 مطبوعہ دار الفکر بیروت)
Hieronder staat het vermeld in Raddul Mukhtar met de verwijzing van Fataawa Bazzaziyah,
أَنَّهُ لَا يُفْسِدُ بِالْإِجْمَاعِ
Vertaling: (het schoonmaken van het oor met een stokje) zal de vasten niet verbreken (ongeldig maken) volgens consensus [van Islamitische Schriftgeleerden].
(رد المحتار على الدر المختار، کتاب الصیام، ج2 ص 396 مطبوعہ دار الفکر بیروت)
Ook, Sadrush Sharie’ah, Badrut Tarieqah, Mufti Amjad ‘Ali A’zami (‘alaihi rahmah) vermeldt in Bahaar e Shari’at:
Als men het oor krabt [schoonmaakt] met een gedroogd stokje (etc.) en er komt wat oorsmeer op, en als men vervolgens hetzelfde met oorsmeer bedekte stokje in het oor steekt, en zelfs als men dit een paar keer doet; of als er onbewust een klein deeltje in de mond achterblijft en het wordt doorgeslikt met het speeksel, of als er bloed uit de tanden komt en in de keel komt, maar het komt niet voorbij de keel(Zie toelichting1), dan zal in alle bovengenoemde gevallen de vasten niet verbreken [ongeldig worden].
(بہار شریعت،حصہ پنجم،روزے کا بیان، ج 1 ص 986 مطبوعہ مکتبة المدينة پاکستان )
واللہ تعالی اعلم ورسولہ اعلم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم
کتبہ ابو الحسن محمد قاسم ضیاء قادری
Beantwoord door Abu Hanzalah Khalid Tasneem Al-Madani
Geverifieerd door: Mufti Atta Muhammad Mushahidi
Vertaald door het team van Al Jamiah Anwaaroel Oeloom