VRAAG: Wat zeggen de Islamitische schriftgeleerden over de volgende kwestie: Zal de rook, afkomstig van een lasmachine, dat via de mond of neus van een lasser wordt ingeademd, de vasten ongeldig maken?
ANTWOORD:
بسم اللہ الرحمن الرحیم
الجواب بعون الملک الوھاب اللھم ھدایۃ الحق والصواب
In het geval dat de rook van het lassen zelf in de mond en neus van een lasser komt, zal dit de vasten niet verbreken. De zaken die men niet volledig kan vermijden, zoals de rook of het stof dat van iets afkomt, als deze in de mond (of neus) van een vastende persoon (onopzettelijk) binnendringt, dan zal de vasten niet verbreken.
Allama Haskafi عليه الرحمة, schrijft in Durr Al-Mukhtar:
أَوْ دَخَلَ حَلْقَهُ غُبَارٌ أَوْ ذُبَابٌ أَوْ دُخَانٌ وَلَوْ ذَاكِرًا اسْتِحْسَانًا لِعَدَمِ إمْكَانِ التَّحَرُّزِ عَنْهُ
Vertaling: Als stof, een vlieg of rook spontaan de keel binnendringt, dan zal de vasten niet verbroken worden, want het is niet mogelijk om dit te vermijden.
(در المختارمع رد المحتار، کتاب االصوم، باب مایفسد الصوم و مالا یفد، ج2 ص 395 مطبوعہ دار الفکر بیروت)
Verder staat er in Al-Tahtawi’s voetnoten over Maraqi Al-Falaah onder de tekst ‘أو دخل حلقه دخان’:
به عرف حكم من صناعته الغربلة أو الأشياء التي يلزمها الغبار وهو عدم فساد الصوم
Vertaling: Hiermee is de regel bekend van degene wiens beroep en werk het uitstoten van rook met zich meebrengt, dat de vasten van een dergelijk persoon niet zal breken.
(حاشیةالطحطاوى على مراقي الفلاح ،ج 1 ص ,660،دار الكتب العلمية بيروت)
In het commentaar van Ghurar Al-Ahkaam, Durar Al-Hukkaam, staat het vermeld:
أَوْ دَخَلَ حَلْقَهُ غُبَارٌ أَوْ دُخَانٌ أَوْ ذُبَابٌ، وَلَوْ كَانَ ذَاكِرًا لِلصَّوْمِ…..لَمْ يَفْسُدْ صَوْمُهُ
Vertaling: “…zelfs als de vastende zich herinnert dat hij vast, zal stof, rook of een vlieg die zijn keel binnendringt zijn vasten niet verbreken.”
(درر الحکام شرح غرر الاحکام ، کتاب الصوم،ج 1 ص 202 مطبوعہ دار احیاء الكتب العربية)
Zo staat het ook vermeld in Fatawa Alamghiri:
وَلَوْ دَخَلَ حَلْقَهُ غُبَارُ الطَّاحُونَةِ أَوْ طَعْمُ الْأَدْوِيَةِ أَوْ غُبَارُ الْهَرْسِ، وَأَشْبَاهُهُ أَوْ الدُّخَانُ أَوْ مَا سَطَعَ مِنْ غُبَارِ التُّرَابِ بِالرِّيحِ أَوْ بِحَوَافِرِ الدَّوَابِّ، وَأَشْبَاهِ ذَلِكَ لَمْ يُفْطِرْهُ
Vertaling: En als het stof van een meelmolen, de smaak van medicijnen, stof van het dorsen1 en dergelijke, rook, of stof afkomstig van de hoeven van dieren en dergelijke vanzelf in de keel binnendringt, dan is de vasten niet ongeldig.
(الفتاوى الهندية المعروف فتاوى عالمگيرى ج 1 ص 203)
Imam Ahmad Rida Khan عليه الرحمة schrijft in een Fatwa (Islamitische juridische uitspraak) met de naam ‘Al-Alaam Bi Haal Al-Bukhoor Fi Al-Siyaam’:
‘De teksten, commentaren en fatwa’s waar de boeken van mazhab om draaien, verklaren overduidelijk dat de rook of het stof dat uit zichzelf in de keel of hersenen komt, waarbij de vastende persoon dit niet opzettelijk heeft gedaan, dan zal de vasten niet verbreken, zelfs als de vastende persoon zich herinnert dat hij vast’.
(فتاوی رضويه ج 10 ص 496 مطبوعہ رضا فاؤنڈیشن لاہور)
Het wordt ook vermeld in een andere sectie van Fatawa Radawiyyah:
‘In het algemeen zijn de kwesties van stof en rook (het verbreken van het vasten) afhankelijk van het onopzettelijk inademen ervan, en het opzettelijk inademen. In het eerste geval zal de vasten niet verbreken( bij onopzettelijk inademen), en in het tweede geval wel (bij opzettelijk inademen)’.
(فتاوی رضويه ج 10 ص 500 مطبوعہ رضا فاؤنڈیشن لاہور)
Allah de Almachtige weet het beste.
Beantwoord door Abu Hanzalah Khalid Tasneem Al-Madani
Geverifieerd door: Mufti Muhammad Atta Ullah Naeemi
Vertaald door Shaykh Abu Junaid
- Dorsen is het proces van verwijderen van graan of bonen uit de rijpe graanhalm of peul. ↩︎