VRAAG: Wat zeggen de Islamitische schriftgeleerden over de volgende kwestie: Is ‘Eid Salāh wājib voor vrouwen? Het valt mij al een aantal jaren op dat mensen vrouwen uitnodigen voor ‘Eid Salāh en zeggen dat het wājib voor hen is.
ANTWOORD:
بسم الله الرحمن الرحیم
الجواب بعون الملک الوھاب اللھم ھدایة الحق والصاب
‘Eid Salāh is niet wājib voor een vrouw; het bewijs moet gezocht worden bij degenen die het tegendeel beweren. Als het niet wājib is voor vrouwen om met de congregatie (jamaa’ah) te bidden voor een Fard [verplichte] Salāh, hoe kan het dan zo zijn voor ‘Eid Salāh die wājib is? In feite is het makroeh (ongewenst) voor vrouwen om met de congregatie (jamaa’ah) te bidden voor welke salāh dan ook.
Zoals het ook in Durr Mukhtār staat,
”(وَيُكْرَهُ حُضُورُهُنَّ الْجَمَاعَةَ) وَلَوْ لِجُمُعَةٍ وَعِيدٍ وَوَعْظٍ (مُطْلَقًا) وَلَوْ عَجُوزًا لَيْلًا (عَلَى الْمَذْهَبِ) الْمُفْتَى بِهِ لِفَسَادِ الزَّمَانِ”
“(Het is makroeh voor vrouwen om het congregatie-gebed (jamaa’ah-gebed) bij te wonen), zelfs als het is voor Jumu’ah, ‘Eid of een ceremonie (in volledigheid). Zelfs als het een oude vrouw is, zelfs als het in het donker is. (Voor ons standpunt d.w.z. in onze (Hanafiy) wetschool is het makroeh (ongewenst); dit is het wettelijke oordeel vanwege de Fasaad (immoraliteit) van deze dag & tijd.”
[Durr Mukhtār ma’ Radd al-Muhtār, vol. 1, p. 556]
Evenzo staat er in Bahār-e-Sharī’at dat het voor vrouwen niet toegestaan is om voor welke salāh dan ook naar de congregatie (jamaa’ah) te gaan, of het nu salāh overdag of ‘s nachts is; of het nu voor Jumu’ah is of voor beide ‘Eids; of ze nu jong of oud is.
[Bahār-e-Sharī’at, vol. 1, deel 3, p. 584]
والله تعالی أعلم ورسوله أعلم صلی الله علیه وآله وسلم
کتبه أبو الحسن محمد قاسم ضیاء القادري
Beantwoord door Mufti Qasim Zia al-Qādiri
Vertaald door Maulana Nazim Qadri