Is het aanraken van de Ka’bah-doek (kiswah) tijdens de Umrah-Tawaaf toegestaan?

Leestijd: 3 minuten
pexels-photo-2895295-2895295.jpg

VRAAG: Wat zeggen de Islamitische geleerden over de volgende kwestie?

Kan men tijdens de Umrah-Tawaaf of buiten de Tawaaf in de staat van Ihraam de Ka’bah-doek (kiswah) aanraken? Ik heb gehoord dat het geparfumeerd is. Als het is toegestaan, in welke mate kan men zich eraan vastklampen, enz.?

 بِسْمِ اللہِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیْمِ
اَلْجَوَاب بِعَوْنِ الْمَلِکِ الْوَھَّابِ


ANTWOORD:

De Ka’bah-doek (kiswah) en de hoeken ervan, evenals de Hadjar al-Aswad, zijn tegenwoordig sterk geparfumeerd. Het is verboden voor iemand in de staat van Ihraam om geparfumeerde voorwerpen aan te raken of zich eraan vast te klampen. Als iemand een geparfumeerd voorwerp aanraakt, zich eraan vastklampt of kust, en de geur overgaat op het lichaam of de Ihraam, dan:

  • Als de geur sterk is, waarbij mensen zeggen dat het veel geur is, zelfs als het op een klein deel van het lichaam zit, of als het een groot lichaamsdeel zoals het hoofd, gezicht, dij of kuit volledig bedekt, zelfs als de geur zwak is, dan is een offer (dam) verplicht (Waadjib).
  • Als de geur zwak is, waarbij mensen het niet als veel beschouwen, en het op een klein deel van het lichaam zit, dan is een aalmoes (Sadaqah) verplicht (Waadjib).

In Bahar-e-Shari’at staat:

‫”خوشبو اگر بہت سی لگائی جسے دیکھ کر لوگ بہت بتائیں ، اگرچہ عضو کے تھوڑے حصہ پریا کسی بڑے عضو جیسے سر، مونھ، ران، پنڈلی کو پورا سان دیا ، اگرچہ خوشبو تھوڑی ہے ، تو ان دونوں صورتوں میں دَم ہے اور اگر تھوڑی سی خوشبو عضو کے تھوڑے سے حصہ میں لگائی ، تو صدقہ ہے۔“‬


Vertaling: “Als er veel geur wordt aangebracht, waarbij mensen het als veel beschouwen, zelfs als het op een klein deel van het lichaam zit, of als het een groot lichaamsdeel zoals het hoofd, gezicht, dij of kuit volledig bedekt, zelfs als de geur zwak is, dan is een offer (dam) verplicht. Als er een beetje geur op een klein deel van het lichaam wordt aangebracht, dan is een aalmoes (Sadaqah) verplicht.”

[Bahar-e-Shari’at (Urdu-versie), Volume 1, Deel 6, p. 1163, Maktaba-tul-Madina]

In Bahar-e-Shari’at staat:

‫”کسی شے میں خوشبو لگی تھی ، اسے چھوا، اگر اس سے خوشبو چھوٹ کر بڑے عضوِ کامل کی قدَر بدن کو لگی ، تو دَم دے اور کم ہو ، تو صدقہ اورکچھ نہیں ، تو کچھ نہیں ۔ مثلاً سنگِ اَسود شریف پر خوشبو ملی جاتی ہے ، اگر بحالتِ احرام بوسہ لیتے میں بہت سی لگی ، تو دَم دے اور تھوڑی سی ، تو صدقہ ۔“‬


Vertaling: “Als een voorwerp geparfumeerd was en het werd aangeraakt, en de geur overging op een groot deel van het lichaam, dan is een offer (dam) verplicht (Waadjib). Als het minder is [dan een groot deel], dan is een aalmoes (Sadaqah) verplicht. Als er niets overgaat, dan is er niets verplicht. Bijvoorbeeld, als de Hadjar al-Aswad geparfumeerd is en men het kust in de staat van Ihraam en er veel geur overgaat, dan is een offer (dam) verplicht (Waadjib). Als er weinig geur overgaat, dan is een aalmoes (Sadaqah) verplicht.” (Bahar-e-Shari’at (Urdu-versie), Volume 1, Deel 6, p. 1164, Maktaba-tul-Madina).

[Conclusie:

  1. Toegestaan om aan te raken: Ja, het is toegestaan om de Ka’bah en zijn Kiswah (de doek) aan te raken tijdens de Umrah of in de staat van Ihraam, mits er geen parfum/Itr op is aangebracht. Het verbod geldt specifiek voor het aanraken van geparfumeerde objecten, omdat het parfum kan overgaan op je lichaam of Ihraam, wat niet is toegestaan in de staat van Ihraam.
  2. Verboden om aan te raken: Het is niet toegestaan om het Kiswah (de doek van de Ka’bah) aan te raken tijdens de Umrah of in de staat van Ihraam omdat het vaak met parfum is bedekt.
  3. Gevolgen van aanraking: Als je het toch aanraakt en er komt veel parfum op je lichaam of Ihraam, dan moet je een dam (offer) brengen. Als er weinig parfum op komt, dan is een Sadaqah (gelijk aan Sadaqah e Fitr) voldoende.

(Sultaan Ahmad)]

En Allah Ta’ala weet het beste, en Zijn Boodschapper weet het beste.

وَاللہُ اَعْلَمُ عَزَّوَجَلَّ وَرَسُوْلُہ اَعْلَم صَلَّی اللّٰہُ تَعَالٰی عَلَیْہِ وَاٰلِہٖ وَسَلَّم

Origineel: Darul Ifta Ahle Sunnat (Dawat-e-Islami), Fatwa nummer WAT-1227.

Vertaling en toelichting door: Mufti Sultaan Ahmad al-Qadri غُفِرَ لَهُ

Khadiem al-Iftaa Hafiz-e-Millat Instituut/ Majlis-al-Tahqeeq Holland.

Den Haag, Safar 1446/ augustus 2024

Delen:
error: Content is protected !!