VRAAG : Worden de Sunnah Rak’āt (eenheden) vóór ‘Asr en ‘Ishā benadrukt (Mu’akkadah) of worden ze niet benadrukt (Ghair Mu’akkadah)? In de eerste zitting (Qa’dah) van Sunnah Rak’āt (eenheden), moeten we wel of niet Salawāt over de Profeet صلى الله عليه و سلم (Durūd Sharīf) reciteren met Tashahhud? Reciteren we na de eerste zitting (Al Qa’dah al ūlā), als we opstaan, ook Thanā, Ta‘awwudh en Tasmiyyah?
ANTWOORD: De vier Rak’āt Sunnah vóór de Fardh Rak’āt (eenheden) van ‘Asr en ‘Ishā worden niet benadrukt (Ghair Mu’akkadah). De methode om deze vier en ook elke vier Rak’āt Nafl Salāh met één Tahrīmah (d.w.z. met één openings Takbir) uit te voeren, is om Assalatul ‘Ibrahimiyah (ook bekend als Salawāt’alan Nabi) na Tashahhud in de eerste zitting (Qa‘dah) ook te reciteren en om Thanā, Ta‘awwudh en Tasmiyyah te reciteren aan het begin van de derde Rak’ah voordat de Glorieuze Qur‘ān wordt gereciteerd.
Het beroemde Hanafī Fiqh boek, Durr ul Mukhtār, stelt dat als iemand in de eerste zitting (Qa‘dah) van een Sunnah Mu‘akkadah Sālah vergeetachtig Durūd Sharīf (Allahumma Salli…) reciteert na At Tashahhud(attahiyatul-lillahi…) dan moet hij de prostratie van de vergeetachtigheid doen (Sajdah As Sahw). In andere Sunnah- en Nafl Rak’āt (eenheden) moet hij Durūd Sharīf (Salawāt) reciteren na Tashahhud in de eerste Qa‘dah(zitting). Wanneer hij voor de derde Rak’ah staat, moet hij beginnen met Thanā, Ta’awwudh en Tasmiyyah. Er is vermeld in Durr ul Mukhtār:
و في البواقي من ذوات الاربع يصلي علي النبي صلي اللّٰه تعاليٰ عليه وسلم و يستفتح و يتعوذ
“En in de overige Gebeden (naast de Fardh en Sunnah Mu’akkadah) die vier Rak’āt hebben, zullen zij Salāh (Durūd Sharīf) reciteren over de Profeet (صلى الله عليه و سلم) en zullen zij Thanā en Ta’awwudh reciteren.” (Deel 1, Pagina 500, Gepubliceerd in Pakistan) .
Al ‘Allāmah Ash Shāmī (رحمه الله) legt uit dat de reden hiervoor is dat in Sunnah Ghair Mu’akkadah en Nafl Rak’āt (eenheden) elke set van twee Rak’āt (eenheden) wordt beschouwd als een aparte Salāh op zichzelf,
لأن کل شفع صلاة علي حدة
“Omdat elke set van twee eenheden als een afzonderlijke Salāh wordt geclassificeerd.” (Radd ul Muhtār, deel 1, blz. 500)
Hetzelfde is vermeld in Bahār e Sharī’at, Deel 4, en op dezelfde manier in Munyat ul Musallī en At Ta’līq Al Mujallī, Blz. 255 en Blz. 323.
Allah (تعالى) weet het Beste.
Beantwoord door Muftī Shamsulhudā (عفى عنه).