8426 – Wanneer moet je het Maghrib, Asr en Fajr gebed verrichten? En welke tijden moet je vermijden?

Leestijd: 2 minuten
A father and son kneel and pray inside a beautifully lit mosque with ornate windows and architectural details.

VRAAG: Wat zeggen de Islamitische schriftgeleerden over de volgende kwestie:

Wat is de regelgeving omtrent de tijden waarop de salah moet worden verricht? Je hoort wel eens vaker dat je bijv. binnen een uur Salatul Magrib moet lezen, ondanks er dan nog tijd is tot aan Salatul Isha. Of dat je Salatul Asr niet meer mag verrichten als het een half uur voor Salatul Magrib is en ook weer ondanks er nog tijd is tot de aanvang van Salatul Magrib. Ook ben ik benieuwd naar de regels omtrent bidden rondom Zawaal. Mag je Salatul Fajr inhalen voordat Zawaal begint of moet dat daarna?

ANTWOORD:

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين وعلى اله و اصحابه اجمعين


De tijd voor het Maghrib-gebed blijft geldig totdat de tijd voor het Isha-gebed begint.

Oftewel, de tijd voor het Maghrib-gebed blijft geldig vanaf zonsondergang tot het begin van het isha-gebed. Dit betekent dat zodra de zon ondergaat, de schemering (Shafaq) begint. Eerst verdwijnt de rode gloed van de zon, gevolgd door de witte schemering die zich verspreidt van oost naar west en van noord naar zuid. Zodra deze witte schemering volledig is verdwenen, begint de tijd voor het isha-gebed. (Deze richtlijnen zijn gebaseerd op bronnen zoals Hidaya, Alamgiri, en Khanya.)

Echter, het is aanbevolen om het Maghrib-gebed meteen na de starttijd te verrichten. Het uitstellen van het Maghrib-gebed zonder een geldige Shar’i reden is afkeurenswaardig (makruh).

Het laatste tijdstip voor het Asr-gebed is tot zonsondergang. Echter, het is aanbevolen om het Asr-gebed vóórdat de zon geel wordt (ongeveer 20 minuten vóór zonsondergang volgens de fiqh) te verrichten. Als iemand het Asr-gebed van diezelfde dag nog niet heeft gebeden, kan het worden gebeden tot zonsondergang. Hoewel het gebed dan nog geldig is, wordt het als ernstig afkeurenswaardig (makruh tahrimi) beschouwd om het zo laat te verrichten. Na zonsondergang wordt het Asr-gebed ingehaald (qadha).

Het Fajr-gebed kan worden ingehaald vóór de tijd van zawal.

Huzoor Sadr-ush-Shari’ah, Badr-ut-Tariqah, Mufti Amjad Ali A’zami (قدس سرہ) schrijft over de ‘awqat-e-makruhah’ (ongewenste gebedstijden m.a.w. de tijden waarin het gebed niet toegestaan is):

De ‘awqat-e-makruhah’ zijn: zonsopgang, zonsondergang en het middaguur (nisf-un-nahaar). In deze drie tijden is geen enkel gebed toegestaan—noch fard (verplicht), noch wajib (noodzakelijk), noch nafl (vrijwillig), noch als inhaalgebed (qadha). Evenzo zijn sajda-e-tilawah en sajda-e-sahw ook niet toegestaan. Maar als men op een bepaalde dag het ‘Asr-gebed nog niet heeft verricht, mag men het zelfs bidden als de zon al aan het ondergaan is, hoewel het zo lang uitstellen ernstig afkeurenswaardig (makruh tahrimi)  is. In de overleveringen (hadith) wordt dit gebed “het gebed van de hypocriet (munaafiq)” genoemd.

Met ‘zonsopgang’ wordt bedoeld: vanaf het moment dat de rand van de zon zichtbaar wordt tot het tijdstip waarop de ogen verblind raken door de felle schittering (ongeveer 20 minuten na het zichtbaar worden van de rand). En vanaf het moment dat men de zon goed kan blijven aankijken tot hij volledig ondergaat, heet ‘zonsondergang’. Ook dat tijdsbestek duurt ongeveer 20 minuten.

Allah de Almachtige weet het beste.

Beantwoord door het team van Hafiz-e-Millat

Vertaald door Abu Hasan

Vertaling geverifieerd door Mufti Sultaan Ahmad al-Qadri غُفِرَ لَه

Delen:
error: Content is protected !!