Is het toegestaan om haram voedsel te geven aan een niet-moslim?

Leestijd: 2 minuten
chocolates, food, sweets

VRAAG: Wat zeggen de Islamitische schriftgeleerden over de volgende kwestie:

Als ik per ongeluk iets heb gekocht of verkregen dat haram is (bijvoorbeeld snoepjes met gelatine, noedels met haram kip, chocolade waarin alcohol zit of een aantal jointjes), is het dan toegestaan om dit aan een niet-moslim te geven zodat het niet verspild wordt en ik het niet hoef weg te gooien?

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين وعلى اله و اصحابه اجمعين


ANTWOORD:

In de genoemde situatie, als u daadwerkelijk iets te eten hebt gekocht dat haram is, is het niet toegestaan om dit aan een niet-moslim te geven. Het is zelfs verplicht om het weg te gooien. Want dingen die voor moslims verboden zijn om te eten en te drinken, mogen ook niet aan niet-moslims worden verstrekt voor consumptie, het verstrekken hiervan is niet toegestaan. Wij horen de anders gelovigen ook te beschermen van datgene wat volgens ons schadelijk is. Hierdoor zullen zij de reine voorschriften van de islamitische regelgeving over “niet-essentiële” zaken  (d.w.z. de praktische voorschriften) niet overtreden, en dat hoort ook. Het verstrekken van haram voedingsmiddelen aan hen is het helpen bij een zonde, en Allah de Verhevene heeft het helpen bij een zonde verboden.

In Radd al-Muhtar en Durr al-Mukhtar staat:

أمرالمسلم ببيع خمرأو خنزير۔۔۔قوله:ببيع خمرأو خنزير أي مملوكين له بأن أسلم عليهماومات قبل أن يزيلهما وله وارث مسلم فيرثهما۔۔۔فيجب عليه أن يخلل الخمر أو يريقها ويسيب الخنزير


Vertaling: ‘De verkoop van alcohol of varkensvlees’ betekent: als een moslim hiervan de eigenaar is, waarbij het scenario is dat hij deze goederen bezat voordat hij de islam accepteerde, en hij stierf voordat hij de kans had gehad om ze uit zijn bezit te verwijderen, en hij een moslimerfgenaam heeft die ze erft. In dat geval is het verplicht voor deze erfgenaam om de alcohol in azijn te veranderen of het weg te gieten, en het varken vrij te laten om te gaan waar het wil.

[Radd al-Muhtar met Durr al-Mukhtar, Hoofdstuk over Ongeldige verkoop, Onderwerp over de Verkoop van Wijn; Deel 7, pagina 280, Dar al-Kutub al-‘Ilmiyya, Beiroet]

In Fatawa Ridawiyya staat:

“De correcte mening is dat anders gelovigen zich ook dienen te houden aan de voorschriften van de islamitische regelgeving over niet-essentiële zaken.”

[Fatawa Ridawiyya, Deel 16, pagina 382, Raza Foundation, Lahore]

Hazrat Sadr al-Shariah (moge Allah zijn geheim heiligen) schrijft in Bahar-e-Shariat:

“Het is ook haram om een ​​ongelovige of een kind wijn te laten drinken, zelfs als het als medicijn wordt gegeven, en de zonde ligt bij degene die het geeft. Sommige moslims nodigen Engelsen uit en schenken hen ook wijn; zij zijn zondaars, en de last van dat drankgebruik rust op hen.”

[Bahar-e-Shariat, Deel 3, pagina 672, Maktaba-tul-Madina]

Allah de Almachtige weet het beste.

Beantwoord door het team van Hafiz-e-Millat

Vertaald door Abu Hasan
Vertaling geverifieerd door Maulana Naziem Qadri

Delen:
error: Content is protected !!